Як бути, якщо у дитини затримка мовних навичок?
Найкраще свою дитину знають лише батьки. Тому, якщо ви помітили, що розвиток малюка не відповідає віковим нормам, або якщо до 1–2 років він розвивався нормально, а потім почав втрачати свої навички, зверніться за консультацією до фахівця.
Зазвичай первинний прийом має проводити сімейний лікар та дитячий невролог. Вони перевірять відповідність розвитку дитини віковим нормам та наявність рефлексів, а при необхідності призначать консультацію інших фахівців: сурдолога (для перевірки слуху) та отоларинголога (для підтвердження чи виключення вушних інфекцій). Якщо є підозра затримки розвитку, батькам запропонують звернутися до дитячого психіатра.
Читай більше:
- Моя дитина не розмовляє. Частина 1 – https://aytuzon.com.ua/dutuna-ne-rozmovlyae/
- Моя дитина не розмовляє. Частина 2 – https://aytuzon.com.ua/dutuna-ne-rozmovlyae-2/
- Моя дитина не розмовляє. Частина 3 – https://aytuzon.com.ua/dutuna-ne-rozmovlyae-3/
Щоб виключити інші вади розвитку чи супутні проблеми, фахівці перевірять:
- чи розуміє дитина, що їй говорять;
- чи може висловити свої думки словами;
- як він висловлює свої думки та потреби.
- якщо проблема лише з активною мовою, малюкові призначать консультацію логопеда.
У разі одночасної затримки активної та пасивної мови без проблем зі слухом, дитині порекомендують пройти обстеження для виключення або підтвердження затримки психічного розвитку або РАС.
ЗРР: лікування затримки розвитку мови у дітей
Лікування ЗРР у дітей (правильніше сказати, корекція) не обмежується тільки заняттями з логопедом. Обов’язковим є і спостереження наступних фахівців:
Невропатолог – лікар, який займається проблемами розвитку центральної та периферичної нервової системи. У разі виявлення неврологічної патології, яка може спровокувати появу мовленнєвих проблем, починається лікування з 1 року.
Логопед-дефектолог – фахівець з корекції мови, який допомагає малюкові розвивати мислення та пам’ять, моторику, увагу, вчить правильно вимовляти звуки, будувати речення та складати оповідання. До нього у разі затримки мовного розвитку звертаються у віці 2–2,5 роки.
Нейропсихолог – клінічний психолог, який займається порушеннями функцій мозку. Проводить нейропсихологічну діагностику та виявляє причини труднощів у навчанні та поведінці дитини. А також у разі потреби проводить заняття з нейропсихологічної корекції.
АВА-терапевт у разі РАС – спеціаліст, який відповідає за корекцію поведінки. Аналізує його та розробляє послідовні кроки, щоб закріпити бажану поведінку та/або погасити небажане. Навчає малюка новій бажаній поведінці.
Як допомогти дитині з розвитком мови?
Однак для успішного лікування ЗРР у дітей лише допомоги логопеда, невролога або іншого фахівця недостатньо. Батьки теж повинні інтенсивно працювати з дитиною, щоб допомогти їй розвинути мовленнєві вміння та навички. Що вони можуть робити?
Розмовляти з дитиною протягом дня. Активне спілкування сприяє розвитку мови. Спілкуйтеся зі своєю дитиною: запитуйте, слухайте відповіді, коментуйте свої дії. Використовуйте знайомі малюкові слова, додавайте нові поступово. Вказуйте на предмети або звуки вдома, у продуктовому магазині, в машині тощо. Говоріть повільно та розбірливо. Занадто швидкий темп промови заважає дитині розпізнавати слова.
Бути уважним та слухати. Дайте малюкові закінчити думку, не переривайте його, не ігноруйте його висловлювання. Перепитайте, якщо чогось не зрозуміли.
Читати малюку або влаштовувати прослуховування казки. А ось перегляд телевізора – погана ідея. Інформаційний шум перевантажує мозок малюка та заважає йому осмислювати слова, які він чує.
Заохочувати спілкування з однолітками. Це стимулює вербальну комунікацію, навіть якщо дитина спочатку говоритиме з помилками.
Провести лікування вушних інфекцій чи будь-якого іншого захворювання, що може вплинути на слух.
Заохочувати своїх дітей якнайбільше грати разом. Це може бути навіть катання м’яча вперед-назад, адже тут теж потрібна комунікація та вироблення правил.