Ознаки затримки мовного та психічного розвитку.
У три роки сторонні люди можуть все ще не розуміти вашу дитину так само добре, як ви. Але все ж таки повинна простежуватися стійка тенденція, що мова малюка стає чіткішою. Крім мовних критеріїв, є ще деякі прояви у поведінці, які можуть зазначати затримку у розвитку дитини. На них також варто звернути увагу.
Читай більше:
- Моя дитина не розмовляє. Частина 1 – https://aytuzon.com.ua/dutuna-ne-rozmovlyae/
- Моя дитина не розмовляє. Частина 2 – https://aytuzon.com.ua/dutuna-ne-rozmovlyae-2/
До лікаря необхідно звернутися, якщо ваша дитина:
- не використовує вказівний жест після року або він з’явився вже після 3-х років;
- не розуміє вас, не реагує на ваші прохання, начебто не чує;
- не реагує на своє ім’я;
- не дивиться вам у вічі;
- не цікавиться іншими людьми чи дітьми, ніби перебуває у власному міхурі;
- не помічає вас, коли ви у кімнаті;
- не використовує вказівний жест, коли хоче взяти якусь річ, а бере руку дорослого, щоб той взяв предмет, чи кричить, підходячи до бажаної речі;
- не грає у сюжетно-рольові ігри, не імітує процеси;
- не цікавиться іграшками, використовує їх за прямим призначенням. Наприклад, становить їх пірамідку чи виставляє в ряд; грає з крупами, пересипаючи їх із баночки в баночку, або камінчиками, складаючи їх у купки, або дверцятами меблів, нескінченно закриваючи та відкриваючи їх;
- тривалий час грається, лежачи на підлозі;
- розгойдується, сидячи одному місці, не звертаючи ні на що увагу;
- ходить навшпиньки;
- розбірливий в їжі, віддає перевагу продуктам певного кольору, консистенції або форми. Наприклад, їсть тільки рідке, відмовляється від фруктів та овочів, скажімо, червоного кольору тощо;
- надмірно лякається гучних звуків та закриває вуха;
- складно опановує нові навички, такі як привчання до горщика, використання ложки та вилки;
- супроводжує банальні гігієнічні процедури на кшталт чищення зубів чи стрижки нігтів, гучними істериками та бурхливим опором;
- схильний до «ритуальної» поведінки, наприклад, одягає лише одну конкретну футболку і не дає з себе її зняти, вибирає певний маршрут і не дозволяє його змінити;
- не обіймається, як інші;
- не посміхається у відповідь;
- ніби не чує певних звуків, як то: сигнал автомобіля або нявкання кота, але реагує на своє ім’я;
- любить грати поодинці;
- має стійкий інтерес до предметів, які маленьких дітей зазвичай не цікавлять (наприклад, носить із собою ліхтарик чи кулькову ручку);
- вимовляє літери, цифри чи слова з телевізійних мультфільмів, але не може використовувати слова, щоб про щось попросити;
- не усвідомлює небезпеку, не розуміє заборон (вибігає на проїжджу частину всупереч вашим зауваженням, стрибає з висоти); здається, що дитина не відчуває болю;
- використовує нетипові для ситуації слова та фрази чи програє сценарії з телевізійних програм.
Що робити, якщо запідозрили затримку мовного розвитку?
Причин затримки мовного розвитку в дітей віком може бути безліч. Іноді вони викликані певними побутовими факторами, які можна легко усунути, а іноді — серйозними вадами розвитку. Докладніше про це далі.
Побутові
До побутових причин відносимо:
Використання гаджетів віком до трьох років.
Гаджет, безумовно, дає свободу батькам, але водночас стає бомбою сповільненої дії у маленьких ручках, які мають вивчати світ, а не тикати екраном. Розвиток мови неможливий без розвитку дрібної моторики (малювання, ліплення, зав’язування шнурків і застібання гудзиків) та загальної моторики (здатність скоординовано рухатися, кидати та ловити м’ячик, підніматися сходами). До того ж реальний м’яч у руках дитини відрізняється від зображеного на екрані, що дуже спотворює уявлення малюка про світ. Раннє знайомство з Інтернетом також стає причиною спалахів агресії, проблем із харчуванням, сном та заспокоєнням.
Білінгвізм (двомовність).
Існує поширена думка, що двомовне середовище є однією із причин затримки розвитку мови у дітей. Проте дослідження цього не підтвердили. До підліткового віку словниковий запас у всіх мовах починає відповідати рівню одномовних однолітків. А двомовність стимулює подальший когнітивний розвиток.
Фізіологічні причини.
Доведено, що причиною виникнення затримки розвитку найчастіше є фізіологічні чинники чи інші вади розвитку та затримки психічного розвитку. До них відносяться:
- проблеми з вуздечкою та небом, що ускладнює утворення звуків та слів;
- вроджені вади слуху;
- проблеми зі слухом, спричинені вушними інфекціями;
- патологічний (підвищений чи знижений) тонус м’язів;
- загальна затримка розвитку;
- розлад мови;
- порушення навчання;
- церебральний параліч;
- розлад аутистичного спектра (РАС).