В останній час збільшилось число дітей із порушенням розвитку та порушеннями мовлення.
Порушення мовлення впливає на подальший розвиток дитини, тому основною задачею логопеда є розвиток та корекція всіх сторін мовлення і супутніх функцій. Щоб мовлення дитини було чітким та розбірливим, потрібно закріплювати органи мовленнєвого апарата. Для цього використовується артикуляційна гімнастика, а при необхідності, логопедичний масаж.
Така участь спеціаліста допомагає відпрацювати різні положення губ, язика, м’якого піднебіння, та м’язів задіяних під час звуковимови.
Також розвиває рухливі органи мовленнєвого апарату, відпрацювання правильних, повноцінних рухів артикуляційних органів необхідних для правильної вимови звуків.
Артикуляційна гімнастика
Артикуляційну гімнастику проводять від 5-15 хвилин в залежності від віку дитини. Її слід проводити перед дзеркалом, щоб дитина бачила і своє обличчя і дорослого та могла контролювати виконання вправ.
Безпосередню участь у звуковимові і постанові звуків приймає робота мозку дитини і не явною, але провідною задачею логопеда є стимуляція мозкової діяльності, у комплексній роботі з іншими спеціалістами. Цю роль відіграє розвиток дрібної моторики у невідривній роботі під час заняття.
Формування правильної вимови у дітей – це складний процес, дитині потрібно навчатися керувати своїми органами мовлення, розуміти звернену мову. В роботі з дітьми з порушеннями мовлення потрібно приділяти розвитку функцій дрібних м’язів рук. Рухи рук тісно пов’язані з мовленням, вони є одним із факторів його формування. Тренування рухів пальців рук дітей покращує не тільки руховий розвиток, а й розвиток психічних і мовних навичок.
З якого віку потрібно почати?
З раннього віку необхідно починати роботу з розвитку дрібної моторики. Вже в ранньому дитинстві можна виконувати масаж пальчиків, виконувати прості вправи.
Розвивати елементарні навички самообслуговування:
- застібання, розстібання ґудзиків;
- зав’язування шнурків.
Важливою частиною роботи з розвитку дрібної моторики є пальчикова гімнастика. В ході пальчикових ігор діти повторюючи рухи дорослого активізують моторику рук та мовлення.