Ігри з піском при розвитку взаємодії у дітей з аутизмом

При аутизмі помітно страждають комунікативні навички та адаптація у соціумі. Це ускладнює нормальне існування аутичної людини у реальному світі, де «життєвою базою» є соціальна взаємодія. Розвиваючі ігри з піском для дітей з аутизмом допомагають малюкам адаптуватися в соціумі. Покращити контактність із навколишнім середовищем, зміцнити зв’язок з батьками, скоригувати небажану поведінку, підготуватися до взаємодії з іншими дітьми у дитячому садку та школі (звичайних чи спеціалізованих).

На відміну від нейротипових ровесників, діти з розладом аутистичного спектру (далі – РАС) схильні надовго «застрягати» на стадії знайомства з предметним світом. Основним мотивом їхніх дій із предметами та іграшками є сенсорні властивості предметів, які приваблюють аутичних малюків. При цьому дитина може відмовлятися використовувати предмет за прямим призначенням. Проте може любити цей предмет за якусь окрему сенсорну властивість («приємність» на дотик, певний звук, що видається предметом, його колір та ін.).

Пісочна терапія – ігри з піском – відмінний спосіб самовираження для дітей із аутизмом

Під час гри із піском проявляється здатність дитини створювати символи. Психіка спонтанно виробляє символи, і ця здатність активізується, коли дитина втрачається і не може справитися з внутрішньої чи зовнішньої ситуацією.

Можна використовувати ці особливості, щоб встановити взаємодію з малюком. Наприклад, разом грати з піском або крупою, «ховати» в них дрібні іграшки, щоб дитина їх знаходила, фарбувати воду у різні кольори. Подібна взаємодія є «розділеним переживанням», яке допомагає не тільки встановити контакт, а й створити базу для «розділеної уваги» – а на його основі буде побудована спільна діяльність з іншими дітьми.

У корекційній та психотерапевтичній роботі з дітьми з РАС часто застосовується піскова терапія. Вона має невербальну форму психокорекції, у якій основний наголос робиться на творче самовираження дитини. У процесі створення творчого продукту у дитини у символічній формі виявляються образи – малюнки, композиції з фігурок та різні побудови на спеціальному підносі з піском. Варіантом пісочної терапії є піскова арт-терапія. Вона поєднала в собі пісочну терапію з малюванням. Акцент робиться на образотворчій творчості за допомогою піску, розміщеного на спеціальному світловому столику.

Вважається, що негативні емоції, конфлікти та страхи виражаються у пісочних картинках у символічному вигляді.

У процесі роботи з піском негативні тенденції у дитини слабшають, «йдуть у пісок». В даний час піскова арт-терапія як цілком доступна діяльність використовується при корекції поведінки дітей з РАС для зняття напруження, тривоги, дратівливості та нападів гніву. Також робота з піском проводиться для активації та стимуляції дитини, пізніше – для розвитку взаємодії та побудови діалогу при спільній творчій роботі.

Для того щоб дитина з аутизмом адаптувалася у грі в піску, для початку беремо пісок і тремо його об руки дитини, це дасть їй можливість звикнути до піску. Потім піднімаємо пісок вгору і починаємо його сипати – це дасть зацікавленість для дитини, а також викликає фіксацію очей. Так само для того, щоб грати дитині було цікавіше, закопуємо фігурки в пісок, вони символізують витиснення в несвідоме, або те, що ще неусвідомлено.