Скільки потрібно занять, щоб побачити результат?

Скільки потрібно занять? Це часте і дуже важливе питання, яке цікавить батьків. Ми вважаємо, що батьки мають право розуміти, скільки часу займуть заняття, щоб розрахувати свої ресурси.

З іншого боку, давайте розберемося, що таке результат.

Дитина стала із задоволенням займатися і почала повторювати перші звуки – для когось буде результатом, а комусь перші слова та прості фрази здаватиметься недостатньою. Тому що все відносно та індивідуально.

Чи означає це, що не треба обговорювати з батьками ті цілі, яких ми очікуємо досягти з конкретною дитиною через два місяці, через півроку, через рік?
Звісно, не означає.

Фахівці мають припускати конкретний результат до певного терміну, щоб розуміти скільки потрібно занять.

Інша річ, що, подивившись дитину на первинній консультації, фахівець може дати лише попередню оцінку передбачуваної динаміки. Це тому, що у різних учнів різна швидкість освоєння навичок. І точніший прогноз педагог зможе дати через чотири-п’ять занять. Крім відмінності у динаміці освоєння навичок, є багато зовнішніх факторів, які впливатимуть на швидкість появи результатів.

Тобто, наприклад, якщо ми бачимо дитину, яка співпрацює, у якої є велико-моторна імітація, їй 4 роки, вона непогано розуміє мову, у неї є кілька довільних звуків. Але вона не може повторювати слова – то ми можемо припустити, що через два місяця у такої дитини можуть бути перші слова, а за півроку проста фраза. Однак, навіть з таким учнем, ми можемо зіткнутися з непередбаченими ситуаціями. У нього може несподівано розладнатися співпраця з педагогом. Це може статися через якийсь стрес. Медичне втручання або народження сестрички, сім’я може бути по-різному залучена до процесу. Може бути утруднена відвідуваність через хворобу або з інших причин.

Якщо малювати картину дуже великими мазками, можна сказати, що у дитини, що не говорить, не має проблем з розумінням мови і йде по моторному шляху А. Ми очікуємо слів і фраз протягом першого року занять. А далі все залежить, наскільки її артикуляційні та лінгвістичні труднощі виявлені – на «підчищення» звуковимови та роботу над граматичним ладом мови може йти ще кілька років.
Однак, якщо це дво-трирічна дитина з невеликою мовною затримкою – то буває досить всього кілька місяців занять. Далі її починає розвиватися стрімко. Важливо кожні півроку-рік показувати її логопеду для відстеження динаміки, щоб у разі потреби допомогти їй у зіткненні з новими мовними труднощами.

А ось коли ми маємо справу з дітьми зі складнішими порушеннями:

  • моторними, коли нам доводиться йти шляхом Б, тобто викликати звуки механічно;
  • лінгвістичними, починаючи з труднощів у розумінні мови;
  • з проблемами розвитку загального характеру: труднощів встановлення співпраці, відсутності навичок імітації

– то серйозних результатів із такими учнями слід чекати не один рік.

Підводячи підсумки, підкреслимо наступне:

  • обговорювати очікувані результати необхідно;
  • очікування можуть коригуватися по ходу занять як у більш оптимістичний, так і більш песимістичний бік;
  • кожна дитина індивідуальна, в одного просування буде дуже швидке, в іншого дуже повільне;
  • для кожної дитини буде свій «ідеальний» кінцевий результат;
  • динаміку просування ви повинні бачити вже першого місяця занять;
  • коли батьки присутні на занятті (особливо це стосується складніших учнів), він краще бачить і динаміку, і ті фактори, які гальмують поступ.

Найважливіше, про що варто пам’ятати під час навчання читанню — у жодному разі не вчити малюка називати букву повною назвою, наприклад, «ЕМ» або «ЕЛ».

Коли дитина перейде до злиття звуків у склади, за умови, що вивчить повні назви букв, вона читатиме склад не «МА», а «ЕМ-А», не «МАК», а «ЕМАКЕ». Тому, якщо малюк вказує на букву і запитує, як вона називається, називайте букву звуком. Тоді питання, як перейти до читання складів, не стане великою проблемою.