Як розпізнати шарлатанство в галузі аутизму

Батьки дітей з аутизмом неминуче стикаються з рекламою та інформацією про сотні методів, які обіцяють допомогти їхнім дітям, а то й «вилікувати» аутизм. Кожні кілька місяців хтось оголошує про новий спосіб лікування в галузі аутизму. Однак лише невелика частина методик підтримана науковими доказами. Більшість рекламованих методів не мають наукових доказів на користь, а в гіршому можуть виявитися небезпечні здоров’ю дитини.

Пропонуємо батькам оцінювати нові альтернативні методи лікування аутизму за допомогою наступних питань:

  • ЧИ МАЄ ЗАЯВЛЕНЕ СЕНС?
    Що саме було заявлено? Зазвичай чим сенсаційніше твердження, тим нижче ймовірність, що воно буде відповідати дійсності. Будьте обережні, прислухайтеся до здорового глузду і вчиняйте точно так, як ви б робили, обмірковуючи велике вкладення. Адже в даному випадку ви вкладаєте ваш час і час вашої дитини, а часто і власні гроші.
  • ЯКІ МАЄ ФАКТИ/ДАНІ?
    Якщо прихильники того чи іншого методу лікування стверджують, що мають дані на його користь, попросіть показати вам копії відповідних документів/статей. Будьте обережні, якщо вам кажуть, що результати будуть «швидко опубліковані», пропонують вам лише список відгуків або кажуть, що фахівці надто зайняті «вилікуванням» аутизму, щоб продемонструвати ефективність свого методу.
    Почувши сприятливі відгуки про той чи інший метод, поцікавтеся, що було зроблено і чому. Прихильники певного лікування часто пробують і те й це, в результаті виходить «снігова куля». У таких випадках встановити, яке саме лікування викликало (якщо викликало взагалі) позитивну динаміку, вкрай складно.
    Якщо як підтвердження лікування пред’являються описи окремих випадків, пам’ятайте, що саме окремі випадки найскладніше інтерпретувати. Можливо, у дитини взагалі не було аутизму чи дослідник не був об’єктивним. У ряді випадків стан дитини просто покращується саме собою. З’ясуйте, чи було проведено незалежну оцінку стану дитини.
  • ХТО ПРИЙМАВ УЧАСТЬ В ДОСЛІДЖЕННІ?
    Насамперед, іноді буває не зовсім ясно, чи дійсно у дітей, що вивчаються, був аутизм, а не якийсь інший розлад. Іноді запропонований метод лікування застосовується лише до невеликої підгрупи дітей з аутизмом. Пам’ятайте, що стан деяких дітей з аутизмом досить хороший незалежно від будь-чого.
  • НАСКІЛЬКИ АВТОРИТЕТНИЙ ВИДАВНИК ДОСЛІДЖЕННЯ ПРО МЕТОД?
    Часто батькам подаються інформаційні брошури, буклети, розділи з книг. Глави книги, як правило, проходять те чи інше редакторське виправлення, проте лише в окремих випадках рецензуються фахівцями. У таких випадках корисно навести довідки про авторів, з’ясувати, чи публікувалися вони в журналах, що рецензуються, чи пов’язані з шановними університетами, організаціями і так далі. Оцінити бюлетень чи брошуру ще складніше – їхні автори можуть переслідувати певну приховану (чи не дуже приховану) мету.

Робіть вірні висновки

Аутизм – хронічний стан, і, як і будь-який інший хронічний стан, він передбачає злети та падіння – періоди, коли стан дитини покращується і періоди, коли вона погіршується. Як правило, батьки вдаються до нових методів лікування на піку проблем. Проте незабаром дитині стає кращим, але це поліпшення може не мати жодного відношення до лікування.

Крім того, не забувайте, що бажання та очікування того, що дитині «стане краще», вже само по собі може позначитися на нашій об’єктивності (ефект плацебо).

Існує і ряд ознак, що підказують, що того чи іншого методу лікування слід уникати. Якщо вам скажуть, що новий кухонний комбайн ріже, шаткує, робить лід, підмітає підлогу і миє посуд, ви, ймовірно, поставитеся до цього досить скептично. Те саме правило працює і тут: метод, який нібито виліковує всі аспекти аутизму у всіх поспіль, навряд чи працює. Особливу увагу звертайте на вартість лікування з огляду на всі грошові витрати. Будьте обережні, якщо прихильники лікування стверджують, що у випадках, коли пропагований метод не приносить поліпшень, винні батьки або інші люди, які зробили щось «неправильно». В іншому випадку ви ризикуєте виявитися «головним винуватцем» неефективності лікування!