У якій дитячий сад віддати дитину з аутизмом? Як підготувати дитину? Як організувати спілкування і дозвілля особливому дитині?
Дитячий садок для аутиста, навчання дитини та її дозвілля є дуже важливо для вас і для дитини. Займатися в будинку добре. Різні терапії, корекційні заняття і лікування покращують стан дитини, але в якийсь момент назріває вибір садка. Дитині потрібен соціум, а батькам перепочинок.
Не всі діти з аутизмом готові піти в дитячий сад рано, не всі зможуть піти на весь день. Але в якийсь момент вміння дитини і її стан покращиться настільки, що питання садка встане. Не так важливо садок державний, особливий, або приватний садок для аутиста, або у дитини є регулярні постійні заняття, все це допоможе йому адаптуватися до життя в суспільстві. Особливо добре якщо у неповносправної дитини є якомога більше можливості знаходиться поруч з іншими дітьми, здоровими братами-сестрами і ровесниками. Чим частіше – тим краще!
Чи потрібно йти до дитячого саду?
Чим більше у дитини спілкування, чим більше хорошого прикладу і правильних ігор, тим краще. Пробувати ТРЕБА! Якщо вам рекомендують дитячий садок – спробуйте! Ідіть на компроміси: ходіть на пів дня, приносьте свою їжу, приводьте і забирайте пізніше. Не відмовляйтеся від саду і не виправдуйтеся за особливості своєї дитини. Попередьте, що дитина з аутичними рисами, але не нагнітайте. Не думайте що в кожному садку вас захочуть зжити, не думайте що всі батьки проти. А вихователі злі. Люди дуже різні і діти різні.
На замітку: всім своїм страхам, побоюванням, думкам про дитячий садок для аутиста скажіть І ЩО? Чи не буде їсти, чи не буде спати, не захоче їсти – І ЩО? Продовжуйте до тих пір поки з легким серцем не скажіть собі НУ І ЩО!
Може те, що здається вам аутичним і невтішним в своє дитини, здається іншим цілком невинним, а деяким навіть милим або просто дивацтвом. Більшість же просто не звернуть увагу на чужу дитину яка вередує, не розуміє мови, будує високі башточки або закриває всі двері в приміщенні. Проблема у нас в голові. У дітей має бути шанс ходити в звичайний дитячий садок або приватний дитячий сад для аутистів. А складності можна вирішувати по мірі їх надходження!
Плюси дитячого саду.
Там є режим і стабільність. Яких часто немає вдома і які так подобаються дітям з аутизмом. Дитина встає, їсть і займається завжди в один і той же час. До того ж десяток дітей навколо подаються позитивний приклад. Тобто ПОКАЗУЮТЬ що робити і як грати. Всі діти в садочку поводяться НЕ ТАК як вдома. Діти поводяться по різному з різними людьми і з різними вихователями. У компанії інших дітей і суп смачніший і фломастери в рази цікавіше. І розуміння мови не так кидається в очі, тому що дитина може діяти за розпорядком дня або прикладом інших. Поруч говорять і грають діти. І роблять це правильно.
У садку немає хаосу. Одне заняття змінює інше. З кожним днем все повторюється, закріплюється і повторюється знову. При цьому є різноманітність і це не нудно. Є різні сенсорні враження, арт-терапія, музичні заняття, заняття з логопедом або дефектологом, фізкультура, прогулянки, в деяких садочках басейн та інші додаткові заняття. До дітей приїжджають спектаклі і ставлять концерти, проходять ранки. Там кожен день щось ліплять, клеять, малюють, штрихують і вчать.
Як же підготуватися і підготувати дитину аутиста?
- Все дуже індивідуально і залежить від дитини. Якщо дитині погано, він сильно в собі, не виходить на контакт навіть з мамою, рано замислюватися про садок. Якщо дитині ще зовсім не цікаві діти або вона їх сильно цурається, якщо її інтереси до іграшками обмежуються тільки розкиданням і перекладання. Треба трохи відкласти дитячий садок і продовжити початкові етапи корекції: позитивні емоції, контакт з мамою, спільні ігри з дитиною. Різноманітність, контакт, емоції!
- Важливо допомогти зсередини і зробити дитину здоровішою. Варто перевірити кишковий і імунний стан дитини і допомогти їй на фізичному рівні. Адже якщо все в порядку в організмі, то і мотивації вчитися і спілкуватися набагато більше! Медово-вітамінна терапія зробить дитину не тільки більш міцною до хвороб в садку, але і допоможе наситити весь організм і простимулювати розвиток.
- Готуйте дитину поступово і заздалегідь. Нарощуйте час перебування в різних ігрових та розвиваючих формах. Використовуйте метод рука в руці. Якщо дитина навчиться слухатися і виконувати прохання мами, його шанс на дитячий сад підвищиться. Основи АВА поведінки вам на допомогу. Проявляйте наполегливість і терпіння. Ходіть в гості до друзів з дітьми. Гуляйте більше на вулиці. Відвідуйте різні місця ненадовго, але часто. Це допоможе дитині стати більш гнучкою до нового і легше адаптуватися.
- Поступово, але наполегливо забирайте сенсорні проблеми. Будь-то страхи дитини, дивні речі, чутливість. Наприклад частіше слухайте музику, кожні кілька днів підвищуючи гучність! Враховуйте складності і сенсорні проблеми своєї дитини. Якщо її шкіра дуже чутлива купіть найм’якшу білизну і зручний одяг в садок. Але продовжуйте в будинку розтирати дитини, погладжувати різними текстурами, робити масажі.
- Самообслуговування і творчість. Якщо дитина буде мінімально обслуговувати себе, це буде ПЛЮС величезний. Присвятіть найближчі місяці перед походом в садок вмінню самостійно їсти, ходити на горщик, хоч щось одягати або знімати. А так же творчості і вмінню сидіти за столом. Використовуйте різні ігри, іграшки та матеріали. Чим різноманітніше будуть ігри та заняття дитини, тим легше йому і з ним буде в садку.
Чим можна допомогти дитині з аутизмом:
- привчіть дитину аутиста до шуму, гаму (включати музику, дитячі голоси, дитячі пісеньки, відвідувати людні місця, слухайте щось в навушниках).
- вирішіть проблему з горщиком (якщо вже є 2,5 року), якщо ви вирішите її самі, дитині не буде зайвого стресу в саду.
- навчитеся дитини трохи творити (малювати, ліпити, клеїти), якщо вона не буде тікати, боятися і кричати під час занять творчістю це буде великий плюс!
- привчайте свою дитину до інших дорослих (бабуся, няня, сусіди, друзі).
- істерики і слово НІ. Навчіться говорити НІ, а дитина навчиться сама заспокоюватися. У садку багато буде “не можна”. Тренуйте нервову систему своєї дитини вдома! Говоріть “не можна” коли це важливо і будьте послідовні. Якщо КІНЕЦЬ, то припиняємо. Якщо спробуй сам, то пробуємо. Рука в руці. (Емоційно-вольова сфера формується довго, але її можна тренувати!) Будьте твердіше там де це важливо і послідовні в своїх вимогах.
- зробіть гру і інтереси дитини, бажано прибрати мультики, торсати і розважати дитину, стати як би його ДОНОРОМ, в емоціях і правильній поведінці. Мама показує, допомагає і хвалить дитину
- привчайте до дітей. Дитячі майданчики, дитячі ранки, дні народження, ігрові кімнати, батути, пісочниця і двір. Приватний садок чи дитячий садок для аутиста, діти друзів чи сусідські діти – всі вони допоможуть вашій дитині соціалізуватися. Вам потрібно бути не разом з дитиною, але поруч.
- ставте відео з дітьми, використовуйте картинки дітей (дитячі ранки, розминки, фізкультура, навчальні відео з дітьми).
- щоб у дитини з’явилася мотивація до навчання і до нового допомагайте їй зсередини! Якщо вирішити її фізичні і сенсорні проблеми розвиток буде більш спонтанний і стрімким!
Що говорити в садку?
Якщо ви в садку вірно поясните особливості і хитрощі підходу до вашої дитини, то дитині буде набагато простіше. Як дитина засинає, як їсть. Не поспішайте писати інструкцію. Нехай дитина спробує. Цілком можливо в садку вона навчиться робити багато речей швидше і по-іншому. Але якісь особливості повинні бути донесені до вихователів відразу: те що дитина не розуміє мову, розуміє її обмежено і лише просту. Що безглуздо її виховувати, підвищувати голос, соромити і вмовляти має бути очевидно вихователям з перших днів. Трохи більше допомоги, візуальної підказки або зайвого нагадування, похвали, участі. Це те що допоможе особливій дитині в звичайному садочку! Або ви можете відправити дитину в приватний дитячий садок для аутиста. В такому випадку спеціалісти будуть краще підготовленні для взаємодії з особливими дітьми.
Дрібниці важливі.
Якщо ви чимось можете спростити життя своїй дитині зробіть це: взуття на липучках, яке легко одягається, зручне та просте. Шорти на гумках, футболка на розмір півтора більше, шкарпетки тягнуться. Охайна дитина викличе більше бажання допомогти і менше претензій, адже вихователі теж люди. Одягайте дитину зручно і красиво. Шкарпетки в тон це така дрібниця, але радує око.
Отже. Готуйте дитину різнобічно, привчайте до дітей, гучним місцях, змін в житті. Прибирайте її основні проблеми будь-то травлення або сенсорні перевантаження. Допомагайте зсередини. Шукайте дитячий садок або приватний сад для дітей аутистів, організовуйте свої заходи або дозвілля. У ВАС Є ВИБІР!