Розвиток дитини, зокрема і когнітивне, починається з тіла.
Дитина досліджує світ, проживаючи: повзає, чіпає, стукає, кидає, облизує.
Мудра природа задумала й обхідні шляхи. Якщо моторний розвиток утруднений, як при ДЦП – пізнавальні функції компенсаторна бере на себе зір.
Але якщо моторних обмежень немає – не форсуйте цю важливу частину розвитку.
У царстві координації тіла є своя королева – зорово-моторна координація “око-рука”. Її значення для когнітивного розвитку неможливо переоцінити.
Класичну іграшку “Сортер”, яка надається неоціненну допомогу в когнітивному розвитку, узвичаїла італійський педагог Марія Монтессорі. З того часу на ринку регулярно з’являються сортери різних форм та матеріалів.
Всі постійно використовують цю іграшку у роботі.
Все б добре, але є кілька речей:
- Розміри. Сортери були дрібними для багатьох наших діток.
- Колір. Традиційно сортери або перевантажені квітами, або одного нейтрального кольору.
- Рівень складності. Стандартно кількість отворів у ємності не змінюється – їх зазвичай близько п’яти.
Сортер з великими можливостями, що краще стимулюють розвиток дитини.
Розмір більше стандартного робить його комфортнішим у роботі як з маленькими дітьми, так і з дітьми, що мають труднощі.
Сам сортер білого кольору, а фігурки пофарбовані в контрастні кольори – сині або жовті, що дає додаткову підказку, якщо у дитини труднощі з візуальним сприйняттям або дефіцити зору.
І головне, у сортера була б можливість міняти кришку з отворами, щоб рухатися від простого до складного.
Почніть навчання з простого рівня – кришка з одним отвором, в який влазять усі фігури. Супер?
Поміняйте на наступний рівень складності – кришку з двома отворами. Дитина буде шляхом спроб і помилок навчатися причинно-наслідковим зв’язкам – яка фігурка пройде в отвір, а яка застрягне. Далі – ще складніше – кришки з трьома. І, нарешті, вершина майстерності — із чотирма отворами.
Гра – важлива частина розвитку дитини, яка допомагає зрозуміти, як влаштований світ, та розвинути важливі навички, на які людина спирається протягом життя
Батькам дітей з РАС це, звичайно, також відомо, але часто і вони, і ми, як фахівці, зміщуємо фокус на навички самообслуговування або академічні навички. Але гра – більше, ніж здається, і теж дуже важливо, бо тренує комунікативні навички, що критично для людей у спектрі.