Сім способів підготувати дитину з аутизмом до читання

Рекомендації педагога Аутизон+ щодо того як підготувати дитину з аутизмом до читання та закладання «основи» для грамотності у маленької дитини з аутизмом.

Як підготувати дитину з аутизмом до читання: ось кілька кроків, які допомагають розвивати навички грамотності та читання з дуже раннього віку.

  1. Навчання навичкам зіставляти однакові предмети та зображення

Здатність знаходити та підбирати однакові предмети та зображення – це основа всього навчання, не тільки читання. Починайте з навчання дитини тому, як поєднувати однакові прості форми (одного кольору) – покласти коло на коло, покласти квадрат на квадрат і таке інше. Потім переходьте до того, щоб покласти простий повсякденний предмет, до такого ж предмета (шкарпетка до шкарпетки, ложка до ложки). Потім перейдіть до простих зображень. Ви можете створювати власні зображення, купити готовий навчальний посібник або гру, використовувати комп’ютерні ігри на суміщення однакових зображень.

  1. Навчання навичкам сортування

Коли суміщення предметів та картинок було повністю освоєно, важливо працювати над сортуванням простих предметів – паличок, ложок, іграшок, шкарпеток, одягу тощо. Або можна використовувати численні готові набори для сортування.

  1. Альбоми на тему

Альбоми – це чудовий спосіб допомогти дітям з РАС розподіляти предмети з навколишнього середовища за категоріями – тренувати навички визначення категорій. Можна робити альбоми з картинками каталогів, рекламних вирізок, домашніх фотографій, наклейок (наприклад, з дисків з фільмами). Можна сортувати зображення у фотоальбомі за такими категоріями, як їжа, тварини, будинок, іграшки, одяг, транспорт, персонажі мультфільмів. При цьому важливо орієнтуватися на повсякденне життя та інтереси самої дитини, не потрібно вибирати предмети та зображення, які не мають для неї жодного практичного сенсу. Під час роботи з альбомом намагайтеся поводитися як при спільному читанні книги – перегортайте сторінки, працюйте над тим, щоб показувати щось на сторінці у відповідь на ваше запитання, тренуйте спільну увагу до того чи іншого зображення. Ще один цікавий підхід – альбом за абеткою, коли на кожній сторінці є буква, і ви разом з дитиною підбираєте зображення предметів, чиї назви починаються з цієї букви.

  1. Читання книг дитині

Всі знають, що потрібно читати книги своїм дітям. Це допоможе підготувати дитину з аутизмом до читання, але ключовий момент тут – знайти ті історії, які дійсно зацікавлять дитину або відповідатимуть її безпосередньому досвіду. Наприклад, ви можете вибрати книгу за мотивами улюбленого мультфільму дитини. Багато дітей хочуть, щоб їм читали одну й ту саму книгу багато разів – це нормально! Коли дитина чує добре знайому історію знову, це діє на неї заспокійливо. Щоб познайомити дитину з новою книгою, ви можете обережно поєднувати її з уже знайомою історією, поступово розширюючи кількість історій, які подобаються дитині. У міру читання спробуйте залучити дитину до того, щоб вона вказувала на своїх улюблених персонажів або на знайомі предмети, тренуючи спільну увагу. Моделюйте для дитини, як вказувати на щось, та допомагайте дитині вказувати самій, поступово прибираючи допомогу.

  1. Навчання слів цілком

Для багатьох дітей з РАС краще підходить навчання читання слів повністю, ніж навчання звучання окремих літер. Як правило, у довгостроковій перспективі найефективніший підхід – навчати як розпізнаванню слів цілком (глобальному читанню), так і буквам та читанню за складами. Почніть з імен членів сім’ї та імені дитини на картках. Вчіть дитину поєднувати ці картки з фотографіями вашої родини. Коли навчатимете дитину глобальному читанню, вчіть лише дуже важливим і значущим для дитини словами. Діти приділятимуть увагу лише тим матеріалам та словам, які для них важливі.

  1. Персональні книги

Створення книги про дитину та вашу родину – це веселий та ефективний спосіб залучити дитину до процесу спільного читання. Використовуйте фотографії з повсякденного життя дитини, напишіть і проілюструйте маленьку книжку про щось, що добре знайоме і значуще для дитини – про вашу сім’ю, про вашу квартиру, про улюблену їжу дитини, про вашого вихованця, про те, як ви з дитиною ходили у гості, як ви зустріли Новий Рік або гуляли у парку. Такі знайомі матеріали з більшою ймовірністю привернуть увагу та будуть зрозумілі дитині. Крім того, такі книжки з реальними фотографіями допоможуть дитині сформувати спогади про минулі події та людей у ​​її житті.

  1. Підготовка до письма чи друку

Всі діти проходять стадію «каляк» – дозвольте дитині помалювати каляки! Спробуйте вчити його розмальовування, підбираючи дуже великі та прості картинки. Використовуйте для розмальовки улюблені предмети та персонажів дитини. Можете скопіювати зображення з гарним забарвленням та збільшити їх. Зробіть безліч копій того самого зображення для тренування. Інші корисні інструменти – клавіатури комп’ютерів та телефонів.

Ось кілька додаткових рекомендацій щодо розвитку навичок дрібної моторики:

  • Дозвольте дитині дивитися, як ви самі «калякаєте» чи розфарбовуєте. Це називається пасивне моделювання.
  • Коли дитина буде готова, починайте працювати над імітацією. Нехай дитина спробує намалювати ту саму просту фігуру, що й ви – лінію, гурток, хрестик тощо. Ця навичка необхідна для того, щоб надалі почати писати друковані літери.
  • Підбирайте маленькі та зручні матеріали, наприклад, олівці, для дитини.
  • Знайомте дитину із клавіатурою. З великою ймовірністю вона стане для нього дуже важливим інструментом у подальшому житті. Наприклад, допоможіть дитині набирати знайомі слова або шукати улюблений мультфільм за назвою в інтернеті.