Вступ дитини в школу – це один з найважливіших і найскладніших етапів її життя. Майбутні успіхи малюка багато в чому залежить від того, наскільки він буде готовий до нового способу свого життя. Зміна кола спілкування, розпорядку дня, соціальної ролі – все це може викликати стрес і несприятливо позначитися на подальшому навчанні, мотивації до нього. Тому потрібно правильно підготувати дитину до школи.
Як правило, батьки майбутнього першокласника починають готувати його до школи за півроку до вступу в неї.
Найбільш ефективним в даному випадку буде процес набагато більш тривалого і плавного переходу від «умов» дошкільного закладу до освітнього, він повинен починатися років з п’яти. Такий підхід дозволить значно менше травмувати психіку самої дитини, а також знизить рівень тривожності самих батьків.
Що ж повинна являти собою підготовка дитини до школи?
Не рідкісні випадки, коли в свідомості батьків ця підготовка обмежується покупкою приладдя для навчання та оволодінням дитиною навичками читання, письма та рахунку. На жаль, ці заходи хоч і необхідні, але вкрай обмежені, оскільки не передбачають ні психологічного аспекту, ні навіть фізіологічного розвитку малюка. Важливо, щоб всі складові його особистості були підготовлені до сприйняття і виконання шкільної програми, нових умов життя.
Функції, без яких неможливо освоєння навчальної програми, є своєрідним фундаментом успіху малюка. Вони являють собою пізнавальні процеси: мова, пам’ять, мислення, увагу, працездатність, виховання. Розвиток цих функцій дозволять дитині звикнути до процесу навчання, а значить відчувати себе впевнено і комфортно. Щоб ефективно розвивати ці здібності.
підготувати дитину до школи: регулярні заняття
Саме регулярні, оскільки тільки постійне і поступовий розвиток навичок дасть бажаний результат і не позначиться негативно на мотивації до навчання. Вкрай важливо в цьому випадку привчати майбутнього школяра до посидючості, акуратності. Для цього слід заздалегідь подбати про організацію робочого місця. Це допоможе дитині концентруватися, а також дасть можливість звикнути до подібної обстановці.
Нагадаємо, що 5-річному малюкові ще важко концентрувати свою увагу більше 10-15 хвилин. Тому щоб уникнути негативних наслідків, перші заняття повинні бути саме такої тривалості. Потім можна почати поступово збільшувати час до півгодини.
Розвитку яких же навичок необхідно приділити першочергову увагу?
- розвиток дрібної моторики;
- вміння спостерігати, запам’ятовувати і переробляти інформацію;
- вміння організовувати свою діяльність, долати труднощі, доводити справу до кінця;
- вміння орієнтуватися в просторі;
- вміння порівнювати, зіставляти, робити висновки;
- розвиток мовних навичок: побудова речень, правильне звуковимову, відповіді на питання за матеріалом.
Для роботи над останнім пунктом слід залучати фахівця логопеда, оскільки, часто батьки «звикають» до мови дитини і можуть не звернути увагу на її дефекти.
Важливо, щоб заняття з дитиною приносили задоволення і дитині і батькам, інакше ефект від них буде зворотним. Гра, азарт, інтерес повинні бути основними рушійними силами в процесі занять і вправ.
Часто батьки стикаються з проблемою соціально-психологічної готовності дитини до школи. По суті вона являє собою формування у дитини прийняття нової соціальної ролі, певне ставлення до школи, навчання, вчителю, рідним і близьким і звичайно ж до самого себе. У зв’язку з цим, потрібно приділити особливу увагу тому, що в сім’ї і оточенні йдеться про школу і майбутньої навчанні: воно повинно викликати інтерес і мати позитивне забарвлення.
Перегляд фільмів і фотографій, читання книг про школу і трансляція власного позитивного досвіду допоможе майбутньому учневі засвоїти принципи і механізми взаємодії в новому середовищі, зможуть стати додатковою мотивацією.
Підсумовуючи вищевикладене, зазначимо, що для успішного навчання в школі до моменту вступу, потрібно підготувати дитину до школи. Дитина повинна мати певний рівень фізичної, особистісної, розумової та психологічної зрілості. Завдання батьків в цьому випадку полягає в організації планомірного і поступового процесу підготовки. Не скільки конкретних знань і навичок (хоча вони безсумнівно теж важливі), скільки якостей і мотивації дитини.