Мовний інтенсив для дітей з розладом аутистичного спектру

Професія логопеда давно відома людям, а ось хто такий логопед – АBА-терапист в навіщо потрібен мовний інтенсив для дітей? Дітям з розладом аутистичного спектру (РАС) логопед допоможе навчитися контактувати з навколишнім світом через вербальну мову або альтернативну. А іноді спочатку через альтернативну (жести, PECS), а вже потім вербальну мову. Але мінус в тому, що в системі освіти на факультетах логопедії цьому не вчать. Придбати ці навички можна тільки за свій рахунок в інших організаціях. А там вже і народжуються логопеди-АBА-терапист.

Людське суспільство – це всесвіт комунікації. Люди безперервно спілкуються за допомогою слова, звуку, погляду, міміки, жесту.

Мовний інтенсив для дітей з РАС.

Комунікація – фундамент суспільства.

Зрозуміти і володіти кодом спілкування життєво важливо. Діти з РАС не можуть опанувати цим кодом автоматично, як це роблять всі інші. І часто навчити говорити – не дорівнює «навчити комунікувати», для цього і існує мовний інтенсив для дітей.

Якщо батьки знають, що їх дитина:

  • Погано говорить, не може пояснити, що їй потрібно; їй не вдається сформулювати просте речення.
  • Не розуміє, що робити, коли її про щось просять.
  • Не розуміє зверненої до неї мови.
  • Не може повноцінно спілкуватися з однолітками, не дивлячись на достатній словниковий запас.
  • Має одне або кілька видів небажаної поведінки, яка заважає навчанню або виділяє її від інших.

На соціальну поведінку дитини впливають багато факторів. Найважливіші з них: вік, наявність навичок, відсутність перешкод для навчання.

Що робить логопед-ава-терапист для дітей з РАС в дитячому центрі “Аутизон”?

До початку роботи педагог вивчає комунікативний статус дитини. Його правильна оцінка забезпечує швидкий контакт з учнем.

Йдеться про комунікації, а не про усне мовлення. У однорічної дитини з нормальним розвитком явно виражені три комунікативні функції:

  1. Прохання про предметі чи дії, вираження протесту в прийнятній формі.
  2. Залучення уваги до себе. Виражається прийнятним поведінкою.
  3. Залучення уваги іншої людини на який – то предмет, розділене увагу. Прохання про коментарі або інформації.

Відсутність однієї або декількох з цих функцій допомагає фахівцеві з поведінковим освітою зробити висновок про комунікативному статусі дитини і вибудувати найближчі цілі розвитку.

При оцінці комунікативних навичок поведінковий аналітик звертає увагу на:

  • Погляд дитини. Чи здатна вона на візуальний контакт?
  • Показує вона пальцем на бажаний предмет?
  • Чи може дитина прикинутися, зіграти роль?
  • Чи розуміє вона нескладні усні вказівки: закрий двері, візьми олівець.

Програма корекції вибудовується тільки після аналізу комунікативного статусу і пізнавальних функцій дитини з РАС і тестування інших супутніх сфер. Підбір та аналіз додаткової системи комунікації, якщо вона необхідна.

Адекватна оцінка комунікативного статусу спрощує контакт логопеда з дитиною. Він швидше реагує на питання, краще розуміє прості вказівки. А при правильних методах корекції поведінкового аналітика поведінка дитини стає врівноваженна.