Розвиток особливих дітей, які мають розлад аутистичного спектру (РАС) проходить нерівномірно. Неможливо передбачити які саме ускладнення і в якому плані буде сприймати дитина з аутизмом під час свого дорослішання. Тому розпочинати корекційні заняття для дітей з аутизмом необхідно з раннішнього віку, щоб розробити початкові навички. Муштрувати та контролювати беспосередньо свою поведінку і емоції, збирати та примножувати досвід інших.
Консультація з фахівцями – логопедом, дефектологом, психологом, корекційним педагогом – допоможе визначити пріоритетні завдання та розподілити їх за ступенем актуальності. На основі цієї інформації складається індивідуальна програма для дитини, де враховуються напрями роботи і оптимальна кількість годин з кожним фахівцем.
Як почати корекційні заняття з дітьми аутистами?
На першому етапі корекційна робота з дітьми аутистами часто переслідує одну мету – спочатку потрібно створити атмосферу довіри і можливості контакту з педагогом. Залежно від тяжкості аутичного розладу дитини цей етап може зайняти досить багато часу. Але це необхідно для подальшої ефективної роботи. Тому спочатку заняття проходять за правилами, які задає сама дитина. Фахівцю важливо підлаштуватися, допомагаючи дитині; увійти в його «ближнє коло», щоб корекційні заняття стали звичним пунктом в розпорядку життя.
Тому при організації роботи з аутичними дітьми важливо продумати і підготувати все до дрібниць – де будуть проходити корекційні заняття, як саме, в якому приміщенні і т. д. Особливу увагу треба приділити обстановці, оскільки у дітей з розладом аутистичного спектра часто спостерігається підвищена сприйнятливість до звуків , занадто яскравого світла, незручною меблів.
Щоб закріпити позитивні емоції від навчальних занять, перші завдання треба підбирати, виходячи з інтересів дитини. Обов’язково хвалити за кожне досягнення, формуючи відчуття успішності і зацікавленості в продовженні занять.
Формат і структура корекційних занять
У міру звикання поступово можна змінювати формат заняття, привчаючи до певними правилами. Корекційні заняття для дітей з аутизмом повинні мати чітку структуру і таймінг. Кожне виконане завдання відзначається спеціальним знаком – це може бути фішка, картка, магніт і т. Д. Важливо акцентувати увагу дитини на причинно-наслідкового зв’язку «виконану дію – знак». Таким чином, дитина розуміє, що від нього вимагається. Це стосується будь-яких занять з дітьми аутистами, в ході яких фахівець очікує отримати від дитини цільову поведінку.
Цільова поведінка – це очікувана від дитини дія або реакція у відповідь на запит або завдання педагога. Щоб підкріпити таку поведінку, перед початком корекційних занятть треба визначити систему заохочень.
Для цього можна провести тестування, що конкретно є стимулом для дитини:
- Можливість пограти в поодинці з улюбленою іграшкою
- Пограти разом з педагогом
- Час в сенсорній кімнаті
- Фізична активність (стрибки на батуті, гойдалки і т. д.)
- Улюблена їжа та ін.
Заохочень може бути кілька, їх можна чергувати або пропонувати нові. Головне, чітко дотримуватися правила: заохочення можна отримати після цільової поведінки.
Методики роботи з дітьми аутистами
Серед безлічі методик, які сьогодні пропонуються для роботи з дітьми аутистами, найбільшої довіри заслуговують ті, що на практиці продемонстрували високий рівень ефективності. Так, в 2014 році була опублікована доповідь американського Національного центру професійного розвитку в сфері розладів аутистичного спектру. У ньому були представлені методики, за якими була зібрана масштабна підтверджена доказова база.
В основі цих методик лежить використання ряду прийомів:
- Заохочення.
Позитивне заохочення в разі виконання очікуваної дії або поведінки і скасування заохочення в разі небажаної поведінки.
- Втручання.
Допомога на практиці з боку педагогів, батьків або однолітків з метою акцентування на навмисній поведінці в певних ситуаціях.
- Моделювання.
Створення соціальних історій, гра дітей у групах, «проживання» заздалегідь можливих ситуацій, щоб накопичити досвід для використання його в реальності.
- Підказки.
Візуальні підказки за допомогою карток, жестові і фізичні підказки для поліпшення орієнтації в тій чи іншій обстановці і ситуації.
Корекційні заняття для дітей з аутизмом від Аутизон
Робота нашого центру побудована таким чином, щоб у кожної дитини була можливість не тільки для індивідуальних занять з різними фахівцями, так і для групових (в малокомплектних групах). У нас існують різні, але всі програми реабілітації дітей з аутизмом розраховані на тривалий термін.
- Курс індивідуальних занять.
Після консультації та виявлення найбільш проблемних напрямків в розвитку складається план занять. Бажано комбінувати заняття «за столом» з руховими методиками (Бломберг терапія ритмічними рухами, нейрокоррекціонние вправи та інші).
- Курс апаратної терапії.
Методи стимуляції мозкової діяльності за допомогою звукової терапії вже довів свою ефективність. Однак застосувати ці методи можна лише після консультації лікаря-невролога.
- Денна корекційна група.
Група денного перебування була спеціально створена для дітей з особливостями розвитку. Для кожної дитини складається програма занять з урахуванням перерв. Вільний час діти проводять в обладнаних класах і залах під наглядом педагога. Таким чином, діти звикають до системи занять, що вже само по собі є підготовкою до шкільного навчання.
- Комплексна програма.
Така програма розробляється під конкретний запит. Це інтенсивна реабілітація дітей аутистів, де використовуються всі ресурси, якими володіє наш центр. В комплексну програму поряд з профільними корекційними заняттями можуть входити процедури апаратних методів.
Робота нашого центру побудована таким чином, щоб у кожної дитини була можливість не тільки для індивідуальних занять з різними фахівцями, так і для групових (в малокомплектних групах). У нас існують різні заняття, але всі програми реабілітації дітей з аутизмом розраховані на тривалий термін.