Корекційні заняття для дітей з аутизмом

Розвиток дітей із розладом аутистичного спектра (РАС) відбувається нерівномірно. Неможливо передбачити які саме складнощі і в якій сфері відчуватиме дитина в міру дорослішання. Тому починати корекційні заняття для дітей з аутизмом необхідно з раннього віку, щоб сформувати базові навички, навчити контролювати свою поведінку та емоції, нагромадити досвід соціальної взаємодії.

Консультація з фахівцями – логопедом, дефектологом, психологом, корекційним педагогом – допоможе визначити пріоритетні завдання та розподілити їх за рівнем актуальності. На основі цієї інформації складається індивідуальна програма для дитини, де враховуються напрямки роботи та оптимальна кількість годин з кожним спеціалістом.

Як розпочати корекційні заняття для дітей з аутизмом?

На першому етапі корекційна робота з дітьми аутистами часто має одну мету – спочатку потрібно створити атмосферу довіри та можливості контакту з педагогом. Залежно від тяжкості аутичного розладу дитини, цей етап може зайняти досить багато часу. Але це необхідно для подальшої ефективної роботи. Тому спочатку заняття проходять за правилами, які ставить сама дитина. Фахівцеві важливо підлаштуватися, допомагаючи дитині; увійти до його «ближнього кола», щоб заняття стали звичним пунктом у порядку життя.

Тому при організації роботи з аутичними дітьми важливо продумати і підготувати все до дрібниць – де будуть проходити заняття, як саме, в якому приміщенні і т.д., надто яскравому світлу, незручним меблям.

Щоб закріпити позитивні емоції від навчальних занять, перші завдання треба підбирати, з інтересів дитини. Обов’язково хвалити за кожне досягнення, формуючи відчуття успішності та зацікавленості у продовженні занять.

Формат та структура корекційних занять

У міру звикання можна поступово змінювати формат заняття, привчаючи до певних правил. Корекційні заняття для дітей з аутизмом повинні мати чітку структуру та таймінг. Кожне виконане завдання відзначається спеціальним знаком – це може бути фішка, картка, магніт і т. д. Важливо акцентувати увагу дитини на причинно-наслідкового зв’язку “виконана дія – знак”. Таким чином, дитина розуміє, що від неї вимагається. Це стосується будь-яких занять з дітьми аутистами, під час яких фахівець очікує отримати від дитини цільову поведінку.

Цільова поведінка — це очікувана від дитини дію чи реакція у відповідь запит чи завдання педагога. Щоб підкріпити таку поведінку, перед початком заняття необхідно визначити систему заохочень. Для цього можна провести тестування, що є стимулом для дитини:

  • Можливість пограти поодинці з улюбленою іграшкою
  • Пограти разом із педагогом
  • Час у сенсорній кімнаті
  • Фізична активність (стрибки на батуті, гойдалки тощо)
  • Улюблена їжа та ін.

Заохочень може бути кілька, їх можна чергувати чи пропонувати нові. Головне, чітко дотримуватися правила: заохочення можна отримати після цільової поведінки.

Методики роботи з дітьми аутистами

Серед безлічі методик, які сьогодні пропонуються для роботи з дітьми аутистами, найбільшої довіри заслуговують ті, що на практиці продемонстрували високий рівень ефективності.

В основі цих методик лежить використання низки прийомів:

  1. Заохочення.
    Позитивне заохочення у разі виконання очікуваної дії або поведінки та скасування заохочення у разі небажаної поведінки.
  2. Втручання.
    Допомога практично з боку педагогів, батьків чи однолітків з метою акцентування на доречному поведінці у певних ситуаціях.
  3. Моделювання.
    Створення соціальних історій, гра дітей у групах, «проживання» заздалегідь можливих ситуацій, щоб нагромадити досвід використання його насправді.
  4. Підказки.
    Візуальні підказки за допомогою карток, жестові та фізичні підказки для покращення орієнтації у тій чи іншій обстановці та ситуації.

Використання різних методик роботи з дітьми аутистами, індивідуальні та групові заняття, підтримка та розуміння з боку сім’ї – поєднання всіх складових забезпечать дитині максимальні можливості для її розвитку та розкриття всіх можливостей у кожному конкретному випадку.