До початкової школи відмінності між дітьми з РАС та їх нейротиповими однолітками стають особливо помітними.
Це призводить до глузування та відчуження, що лише посилює ізоляцію, в якій знаходяться діти з аутизмом. Їм важливо допомогти розвинути навички соціальної взаємодії, щоб полегшити спілкування та забезпечити їм якщо і не повну, то хоча б часткову інтеграцію до колективу.
Читайте також: РОЗВИВАЮЧІ ІГРИ ДЛЯ ДІТЕЙ З РАС
Ігри для дітей з РАС
Шпигун
Детально описуємо якийсь предмет із максимально великою кількістю деталей. Просимо дитину знайти його в кімнаті за описом.
Якщо для дитини це надто складно, то поставте на стіл дві або три різні м’які іграшки, опишіть одну з них і попросіть визначити, що ви щойно описали.
Вгадай що
Попросіть дитину заплющити очі (їх можна зав’язати для надійності хусткою) та видайте їй простий предмет (чашку, кубик або деталь від конструктора). Попросіть її обмацати предмет і описати його вам (твердість, форму, незграбність, западини і опуклості, матеріал, шорсткість і гладкість).
Якщо дитина невербальна, попросіть її показати вам цей предмет на картинці.
Гра допомагає дітям навчитися використовувати дотик і не спиратися виключно на зір (при РАС воно зазвичай переважає над іншими сенсорними каналами).
Намалюй моє обличчя
Малюємо на аркуші паперу велике коло або овал. Ви гіпертрофовано зображаєте якусь емоцію, а дитина має вивчити ваше обличчя та зобразити це почуття – гнів, веселощі, біль – на папері. Намалюйте цілу галерею емоцій!
Танці
Включаємо ритмічну музику та просимо дитину танцювати разом з вами. Показуємо окремі постаті, які вона має за вами повторити.
Ляльковий театр
Збираємо разом м’які іграшки та ляльок та розігруємо між ними невеликі сценки з життя. Можна грати в магазин чи школу, можна по-новому розповідати історії, які нещодавно сталися із малюком. Поясніть дитині, що відбувається, і які варіанти поведінки у різних ситуаціях у неї є.
Також можна використовувати готові плоскі фігурки для магнітного театру або наклеїти фотографії всієї родини на магніти і максимально наблизити світ до реального.
Ігри для дітей з РАС: Заняття з підлітками
Ось ігри для дітей з аутизмом, які допоможуть підлітку з РАС налагодити найкращий контакт із однолітками та глибше розуміти співрозмовників:
Смуга перешкод. Розставте предмети по кімнаті так, щоб створити перешкоди, які потрібно подолати. Нехай діти працюють у парах, один має вести, а інший – бути веденим. Ведучий дає команди, а ведений їх виконує.
Розуміння фільму. Дітям з РАС складно розуміти почуття та емоції інших людей. Увімкніть сцену з фільму. Потім поспілкуйтеся з дитиною, щоб зрозуміти, які моменти спілкування та обміну емоціями вона зрозуміли, а які пропустила. Поясніть проблемні моменти та подивіться ролик ще раз. Ставте відео на стоп-кадр і просіть пояснити, що означає той чи інший вираз обличчя.
Імпровізація. Дітям з РАС важко виявляти спонтанність, тому завдання на імпровізацію для них дуже корисні. Включіть до групи нейротипових дітей дитину з РАС. Видайте дитині кілька речей (наприклад, пару штанів, кермо та блокнот) і попросіть скласти історію з ними. Навряд чи ваша дитина з аутизмом буде “заводілою”, але можна не сумніватися в тому, що їй піде на користь робота в групі та вміння працювати не за готовим шаблоном.
Поради
Ігри для дітей з аутизмом необхідні такі, які одночасно захоплюють та вимагають зусиль.
Ось кілька порад, як найкраще організувати ігровий процес:
Залучити до гри інших дітей – завжди гарна ідея. Однак слідкуйте за тим, щоб маленькі учасники дійсно допомагали дитині з аутизмом, не глузували з неї і не ігнорували її. Найкраще, якщо діти заздалегідь знатимуть, що їм належить робити і з ким грати, і ставилися до свого завдання відповідально.
Намагайтеся заздалегідь врахувати всі можливі негативні моменти: сенсорне навантаження, нелюбов зміну звичного розпорядку, невміння знайти вступати в контакт з оточуючими. Подумайте, як спростити гру, щоб вона була цікавою для дитини з РАС і як вчасно її закінчити.
Враховуйте особливі інтереси дитини, коли починаєте гру. Наприклад, якщо вона любить поїзди, тварин, героїв аніме чи динозаврів, нехай на іграшках буде відповідна символіка.
Встановлення контакту з дитиною з аутизмом може бути дуже важким завданням. Нові ігри можуть спочатку не подобатися.
Потрібно щоразу повторювати спроби залучити дитину до заняття, просуваючись вперед невеликими кроками. Наберіться терпіння і сил: результат роботи того вартий!