Дитина з РАС, як змінюються прояви протягом життя дитини. Сьогодні ми розглянемо характерні труднощі, із якими найчастіше зустрічаються батьки школярів.
Найчастішою скаргою є особливість відповіді дитини на звернену до неї промову. Дитина може або не реагувати, або ця реакція буде уповільнена, помітно відставлена у часі.
Дитина з РАС вкрай рідко дивиться у вічі співрозмовнику. Очний контакт вимагає від неї великої напруги та сил.
У поведінці дитини можуть бути дивні рухи. Ці рухи пов’язані з тим, що відбувається. Дитина може безцільно пересуватися по кімнаті, розгойдуватися, стрибати, крутитися, дивитися на рухи своїх рук, може повторювати одні й ті самі звуки, слова, фрази.
Якщо дитина чимось захоплена, то їй дуже складно переключитися на іншу діяльність. Це часто викликає істерики, сильне невдоволення. Така сама реакція може виявитися, якщо дитину потрібно змусити зробити щось важливе.
У діалозі з іншими людьми дитині з РАС важко виявляти ініціативу. Тому часто дитина не ставитиме запитань, незважаючи на те, що відповіді їй важливі. При зверненні до дитини з РАС помітна скутість, дискомфорт, незручність.
У деяких випадках дитина зможе вести розмову, але не самостійно, а через близьку людину, наприклад, через маму. Це найяскравіше проявляється у контактах із незнайомими людьми. Дитина може цілком правильно відповісти на всі питання, але робить це “на вушко мамі”.
Розмова з дитиною з РАС має низку особливостей. Найчастіше дитина правильно та доречно відповість згодою на поставлене запитання. Якщо питання вимагає відповіді «ні», то для дитини сформулювати таку фразу набагато складніше. Звичні питання до цього віку найчастіше не викликають вираженого дискомфорту, але розгорнута відповідь дитина навряд чи формулюватиме. Незвичне питання дитина швидше за все проігнорує, або може повторювати його закінчення (ехолалія).
При висловлюванні своєї думки чи враження дитина з РАС відчуває виражені труднощі. Їй складно зробити вибір, розповісти послідовно про подію зі свого життя.
Незважаючи на безліч труднощів, які відчуває дитина, вона не може сказати про них, не проситиме допомоги.
Дитина з РАС. При навчанні характерні такі проблеми:
На заняттях дитині з РАС складно долучитися до контакту з учителем, зацікавитися тим, що пропонує дорослий. При спробах дорослого втрутитися у самостійні відносини дитини, може реагувати байдуже чи негативно.
На заняттях дитині дуже важко виконувати завдання на зразок. Дитина може знати навчальний матеріал напам’ять, але погано її розуміє, не може розповісти своїми словами. Дитині з РАС важко скласти зв’язне розгорнуте оповідання. Дитина здатна легко вирішувати приклади, однак із завданням такого ж рівня складності впоратися не може.
Мова дітей з РАС має низку особливостей. Найчастіше це ехолалії (повтори), мова про себе у другій або третій особі, використання однакових фраз «мовленнєвих штампів», використання невизначеної форми дієслова (пити, гуляти), переважне використання у мовленні цитат, почутих раніше фраз.
Деякі діти з РАС дуже балакучі, вони можуть довго розмірковувати на деякі улюблені теми і навіть ставити дорослому питання про це. У такій розмові діти з РАС можуть не враховувати дистанцію, доречність ведення розмов. Дитина не в змозі визначити, чи зацікавлений співрозмовник у цій темі. Дитині важко розпізнати іронію, гумор, підтекст розмови чи прочитаного, правильно зрозуміти прислів’я, метафори.
Всі ці особливості не можуть проявлятися у дитини одночасно, але наявність більшості з них є приводом для звернення до фахівців, підбору варіанта супроводу дитини та допомоги їй для повноцінного здобуття освіти.