Поняття дислексія має на увазі нездатність до нормального оволодіння процесом читання. Дислексичні порушення діагностуються ще в дошкільному віці, коли діти тільки починають вчитися читати.
Дислексики відчувають утруднення в розпізнаванні букв, складання їх у склади і слова, правильну вимову, а також в адекватному осмисленні прочитаного. При цьому необов’язково, щоб дитині ставили затримку психічного розвитку та інші порушення. Навпаки, дислексію часто розглядають як патологію творчих і інтелектуально високорозвинених людей. Помилки, які допускають дислексики, можуть здатися дивними і безглуздими. Що ж лежить в їх основі?
Причини дислексії
До основних причин, що викликають дислексію, фахівці відносять:
- генетичні – тип мислення з пріоритетом правої півкулі мозку;
- перинатальні – порушення функцій головного мозку при відхиленнях в нормальному перебігу вагітності і проблемному перебігу пологів;
- постнатальні – черепно-мозкові травми, енцефальний порушення, дитячі інфекції;
- соціальні – несформованість усного мовлення внаслідок різномовного оточення, мінімального спілкування, низького мовного рівня навколишніх.
дислексія: симптоми
Читання – складний зоровий процес осмислення знаків писемності і правильного їх мовного відтворення. Під час читання активізуються всі відділи лівої півкулі мозку людини, і кожен з них відповідає за сприйняття і обробку своєї частини інформації. Наскільки дитина здатна оволодіти навичками читання, найчастіше стає зрозумілим років до шести, коли це стає необхідністю. Але за деякими ознаками можна діагностувати дислексію в більш ранньому віці.
У дітей-діслексиків нерідко виражені дії невротичного характеру, які, в тому числі, відносять до симптомів дислексії у дітей:
- відризки між прийомами їжі;
- лякливість, здригання уві сні і від різких звуків;
- плаксивість і занепокоєння, що не мають підстав.
Надалі такі діти починають пізно ходити, говорити і складати слова у фрази. Вони не самостійні і пасивні в подоланні складних ситуацій. Практично у всіх сильно виражений астенічний синдром у вигляді швидкої стомлюваності і відсутності концентрації уваги.
Діагностика дислексії
Діагностика дислексії має на увазі загальну оцінку навичок читання, розуміння прочитаного, сформованості усного мовлення та письма, а також немовних функцій. При мовленевій оцінці основними ознаками для констатації дислексії вважаються:
- постійно повторювані помилки при читанні,
- підміна і дефекти звуків,
- порушення мови,
- нездатність будувати зв’язні пропозиції,
- спотворення осмислення прочитаного.
При оцінці немовних навичок приймається до уваги рівень функціональності всіх органів почуттів, особливо здатність дитини правильно координувати свої рухи, утримувати рівновагу. Помічений взаємозв’язок труднощів в запам’ятовуванні інформації з порушеннями координації рухів. Вважається, що порушення стандартних рухових функцій не дозволяє мозку відволікатися на повноцінне освоєння таких видів діяльності як читання і письмо.
При діагностиці зорових навичок нерідко використовується реєстраційний відеометод EYE-tracking, розроблений в США. За допомогою EYE-tracking оцінюються зорові функції і руху очей під час читання або розглядання ілюстрацій. Відхилення від норми свідчать про низьку можливості освоєння навичок читання і письма.
Здатність мозку до адекватного сприйняття слухової інформації визначається за методом TAVS, внаслідок якого оцінюється здатність розрізняти звукові сигнали, визначати локалізацію звуку, розрізняти його частоту, ритм, тривалість і інтервали.
Сукупність діагностичних обстежень дозволяє зрозуміти особливості розвитку дитини і призначити правильне корекційна лікування.
ДИСЛЕКСІЯ У ДІТЕЙ: ПРОФІЛАКТИКА І ЛІКУВАННЯ
Подолання симптомів дислексії полягає в усуненні порушень усного мовлення, а також корекції відхилень немовних функцій. Для лікування і усунення причин порушень використовуються індивідуально розроблені програми, засновані на даних діагностичних досліджень.
Одним з найбільш ефективних блоків лікування дислексії у дітей вважається нейропсихологічна допомога. Така допомога полягає в сукупному комплексі прийомів, за допомогою яких коригуються і компенсуються порушення роботи головного мозку. При цьому тренуються не тільки окремі навички, а й проводиться робота по нормалізації функціонування їх в єдиному режимі.
Нейропсихологічна допомога надається таким чином, щоб згодом дитина могла самостійно контролювати себе.
Заняття по розвитку психічних функцій, отримання освітніх навичок письмової та усної мови, знань граматики української мови. В результаті повноцінних занять дитина перестає робити неадекватні помилки при письмі , удосконалює техніку мови, підвищує словниковий запас.
Чим раніше почати правильну корекційну роботу, тим вона буде ефективніше. Традиційні методи зазубрювання матеріалу не дають необхідного результату. Психолого-педагогічний центр АУТИЗОН+ проводить КОРЕКЦІЮ дислексії у дітей в Києві за інноваційною методикою Рональда Дейвіса, спеціально розробленої для людей з особливим типом мислення.
Використовувана нами методика дає свої результати за 6-9 місяців, а дислексичні порушення йдуть безповоротно. Телефонуйте нам за тел. 095-004-72-70