У цій публікації ми ознайомимо вас із деякими видами діяльності та заняттями для розвитку дрібної моторики для дітей з аутизмом. Дрібна моторика у дитини погано працює? Читайте нашу статтю далі, щоб знати як її покращити.
Моторні навички необхідні для виконання будь-якого функціонального завдання. Розрізняють дрібну та велику моторику. Дрібна моторика – здатність дитини маніпулювати невеликими рухами рук і пальців і контролювати їх. Вона необхідна для догляду за собою і для участі в різних школах і вдома. Включає силу рук, здатність стискати руку і хапати предмет, вміння координувати роботу обох рук.
Ігри, одягання, застібка/розтягування одягу, розфарбовування, вирізання, лист, користування столовими приладами під час їжі вимагають застосування навичок дрібної моторики. Перед тим як розглядати способи покращення дрібної моторики, розглянемо типові ознаки порушення дрібної моторики:
- нетипове для віку дитини або захоплення олівця, що несформувалося.
- брудний, повільний або викликаючий у дитини занадто велику напругу процес малювання, розфарбовування або письма
- швидка втома під час друкування або використання комп’ютерної мишки
- складності з використанням ножиць
- складності з виконанням завдань, що вимагають точних рухів (застібання гудзиків, кнопок, зав’язування шнурків та ін.)
- дитині не подобається або вона нервує при виконанні точних дій, що вимагають координації рук та очей (спорудження конструкцій)
- дитина відчуває складності (дратується/уникає) у діях самообслуговування
- дитина швидко відчуває втому від виконання дій, що вимагають використання навичок дрібної моторики
Щоб поліпшити дрібну моторику, варто проводити систематичні заняття з її поліпшення, збільшуючи силу рук.
Дрібна моторика: ось кілька занять для цього
- зминання паперу
- стискання губки
- розбризкування води з пульверизатора
- вирізування ножицями
- натискання повітряно-бульбашкової плівки
- гра з іграшкою «Містер Картопляна голова»
- гра з іграшкою «Жуйка для рук»
Намагайтеся використовувати заняття з покращення дрібної моторики у повсякденному житті та іграх. Ось ще кілька порад:
Нанизуйте і шнуруйте: використовуйте намистини різних розмірів.
Використовуйте щипці або пінцети: ними потрібно захоплювати різні предмети (наприклад, укладати кульки в лабіринт).
Грайте в ігри розвитку маніпуляторних навичок (такі як «Підніми палички», гра «Connect four» або «Чотири в ряд»).
Конструюйте: виконуйте дії, що вимагають штовхання та витягування пальцями (наприклад, «Lego», «K’nex» та подібні конструктори).
Зберігайте деталі конструкторів у банках з кришками, що закручуються, які необхідно відкручувати/закручувати.
Створюйте вироби, використовуючи старі коробки, упаковки від яєць, шерсть, папір, липку чи малярську стрічку.
Працюйте з пластиліном, формуючи кульки із пластиліну долонями або дрібні кульки за допомогою лише кінчиків пальців.
Складнощі з контролем дрібної моторики виникають такі через ослаблені м’язи кора (м’язи, що оточують черевну порожнину, таз і спину).