Як допомогти дитині у кризовій ситуації

Рекомендації, як допомогти дитині у кризовій ситуації, від дитячого психолого-педагогічного клубу АУТИZОН+ – спеціалістів для дітей з РАС.
На жаль, раптовий травмуючий досвід для дітей з РАС рідко проходить без наслідків. Важливе завдання батьків, які перебувають із ним у цей момент, – ці наслідки мінімізувати.

Загальні рекомендації:

  • Демонструвати дитині спокій, зібраність та готовність допомогти.
  • Зменшити вимоги до дитини до допустимого мінімуму, дозволяйте їй те, що зазвичай забороняєте.
  • Бути готовими до того, що частина освоєних навичок пропаде та з’явиться нова небажана поведінка.
  • Відкласти формування нових навичок дитини до виходу із кризової ситуації.

як допомогти дитині у кризовій ситуації? Ми рекомендуємо використовувати наступні 4 стратегії:

Метод: “Соціальних історій”
Вона ефективна, але може бути використана тільки в тому випадку, якщо дитина здатна сфокусуватися на зображеннях, і вона вже має досвід роботи з соціальними історіями в тому чи іншому вигляді.
Необхідно скласти простий текст і підібрати до нього картинки-ілюстрації, це можуть бути фотографії (їх можна показувати з телефону), схематичні картинки або малюнки.

Цю історію потрібно проговорити кілька разів до необхідності виконувати неприємні інструкції.
Наприклад, якщо дитина має складність, коли необхідно перервати гру і почати збиратися на вулицю, може допомогти такий варіант інструкції:

  1. Я люблю грати – показати фото дитини, яка грає у кімнаті.
  2. Коли треба виходити на вулицю, мама каже, що незабаром гра закінчиться, і ставить таймер – показати фото дитини та мами з таймером.
  3. Дзвінок таймера означає, що треба закінчувати гру – показати картинку таймера.
  4. Я йду в коридор і одягаюсь – показати фото дитини, яка одягається в коридорі.
  5. Я можу взяти із собою спеціальні іграшки для вулиці – показати фотографію цих іграшок.
  6. Після цього я беру маму за руку, і ми спускаємось на вулицю – показати фотографію дитини та мами на вулиці.

Метод: “Символи”
Необхідно запровадити підказки, що позначають подію.
Наприклад, скласти в одну сумку іграшки та ласощі, які в інший час не використовуються. Якщо відбувається кризова ситуація – ця сумка дістається і ставиться у коридорі – це може бути сигналом того, що скоро треба йти чи їхати.
Також символом може бути таймер телефону, який запускається на кілька хвилин, а після його сигналу озвучується, що настав час діяти.

Метод: “Гра”
Підходить для дітей, яким подобаються ігри із сюжетом. Потрібно подумати, що може порадувати дитину. Наприклад, зробити спеціальні маски, надіти смішну шапку або сховатися шаллю, підготувати маленькі ліхтарики або свічки у свічнику.
Далі треба вигадати сюжет. Він може бути дуже простий: час брати ліхтарик та йти у подорож. Може бути складніше: перетворюємося на когось, надягаючи маски, і тихо-тихо спускаємося в “притулок дракона”, висвітлюючи собі шлях ліхтариком. Після цього треба розповісти дитині про цю гру, і що ця гра почнеться за вашим сигналом. А поки що можна підготуватися: зробити маски, вибрати хустки, зробити свічник. У саму гру краще не грати поза травмуючою подією.

Метод: “Відволікання”
Іноді дітей можна сфокусувати на якійсь діяльності. Наприклад, попросити дитину нести щось у руках, поки ви йдете, відповідати на запитання дорослого, слухати, як дорослий співає пісню чи розповідає віршик. Можна запропонувати дитині рахувати сходинки, машини, свої кроки.

Якщо вам якийсь час потрібно перебувати в незнайомому приміщенні, використовуються такі самі стратегії, як описано вище.

Загальний зміст соціальних історій, символів та ігри буде в тому, щоб навчити дитину, що вона може робити в даному просторі.

Необхідно придумати разом з дитиною, що треба зробити, коли ви тільки прийшли в нове місце і що поки залишаєтеся всередині.

Наприклад, дитина може обладнати собі “будиночок” – постелити покривало, розкласти іграшки, якщо є, на що повісити простирадло, – зробити “вігвам” і т. д.

Пропонуйте дитині різні заняття. Це не обов’язково можуть бути конструктивні ігри, такі як пазли, настільні ігри, малювання – запропонуйте дитині порвати папір, пострибати чи крутитися, пограти з піском чи слаймом чи водою.