Як попередити дефектну вимову у дитини

Як попередити дефектну вимову у дитини. Насамперед потрібно усунути у дитини основні причини формування неправильної вимови:

  1. Поліпшити в неї рухливість мовних органів. При невеликому порушенні рухливості мовних м’язів потрібно виконувати лише основний комплекс гімнастичної артикуляції. При серйознішому порушенні рухливості мовних м’язів (дизартрія середнього ступеня тяжкості) — додатково комплекси вправ, розраховані постановку шиплячих, свистячих і звуку [р] (ці вправи може бути складними дітей молодшого віку).
  1. Виправити мовний слух. Для виправлення мовного слуху необхідно виконувати вправи, спрямовані на:
  • розрізнення звуків у ізольованому положенні;
  • розрізнення звуків у словах;
  • розрізнення звуків на тлі близьких за звуком.
  1. Розтягнути вуздечку мови. Вуздечка язика розтягується на необхідну довжину за допомогою спеціальних вправ. Якщо вона дуже коротка на її розтягування може знадобитися достатня кількість часу.

Одночасно з цим слід усунути і додаткові причини формування неправильної вимови:

Навчити дитину керувати м’язами свого тіла. Традиційні заняття з маленькими дітьми танцями та ритмікою мають ту ж саму мету — допомогти дитині навчитися володіти різними м’язами свого тіла. Перед логопедами стоїть вужче завдання — навчити дитину керувати тими м’язами, які впливають на її мову.

  • вправи поліпшення загальної рухливості дитини;
  • вправи посилення м’язових напруг;
  • вправи на «скидання» м’язових затискачів;
  • вправи повне розслаблення м’язів;
  • вчинення «маріонеткових» дій.

Виправити в нього мовний видих.

Поставити голос. Постановка голосу включає такі моменти:

  • зниження висоти голосу (постановка голосу за наслідуванням, постановка голосу через «вживання в образ»);
  • усунення висхідної інтонації;
  • постановка початку промови з «м’якої атаки».

Як попередити дефектну вимову: Підказки батькам

2-3 місяці. У цьому віці у дитини з’являється гуляння та белькотіння. Мовчання дитини має викликати тривогу у батьків.
9-10 місяців. Формується розуміння мови дорослих та перші слова. Але в цьому віці дитина реагує не так на мовлення дорослих, як на ситуацію та інтонацію.
11-12 місяців. З’являється реакція самі слова, вже незалежно від інтонації говорить і оточуючої ситуації.
1-1.5 року. Розвивається ситуаційне мовлення дитини. Одні й самі слова можуть мати різний зміст, залежно від обстановки. Дитина часто плутає звуки, спотворює їх.
1.5-2 роки. Період посиленого розвитку розуміння мови дорослих, швидко збільшується кількість слів, з’являються перші фрази. Слова мають вже узагальненими, а не несуть ситуаційний характер. Дуже важливо в цей період забезпечити необхідний обсяг промови для наслідування. Мозкові клітини максимально готові засвоїти слова та правила їхнього складання у фрази.
2-3 роки. Формування граматичного ладу мови, накопичення словникового запасу (до 3-х років дитина знає від 300 до 1000 слів). Якщо до 2.5 років дитина не будує фраз, необхідно звернутися до логопеда.
У період з 3 до 5 років бажано проконсультуватися у логопеда в будь-якому випадку. У цьому віці багато дітей неправильно вимовляють звуки, проте порушення звуковимови може бути як наслідком природних фізіологічних причин, так і симптомом мовної патології. Раннє виявлення аномалій мовного розвитку та своєчасне звернення до фахівців дуже важливе.
До 5-ти років дитина повинна правильно будувати фрази та вимовляти всі звуки мови!
Мова людини розвивається все життя, тому допомогти логопед може і дорослим. Батькам слід звернути увагу і на те, що у спілкуванні з дитиною, особливо в ранньому та молодшому дошкільному віці, не можна «підроблятися» під дитячу мову, вимовляти слова спотворено, вживати замість загальноприйнятих слів усічені слова або звуконаслідування («бібіка», «ляля») і т. д.) сюсюкати. Це лише гальмуватиме засвоєння звуків, затримуватиме своєчасне оволодіння словником.

Не сприяє розвитку мови дитини часте вживання слів зі зменшувально-пестливими суфіксами, а також слів недоступних для розуміння дитиною. Якщо малюк неправильно вимовляє якісь звуки, слова, фрази, не слід передражнювати його, сміятися чи навпаки, хвалити.

У сім’ї для дитини потрібно створювати такі умови, щоб вона відчувала задоволення від спілкування з дорослими, старшими братами і сестрами, отримувала від них не тільки нові знання, а й збагачувала свій словниковий запас, навчалася правильно будувати речення, правильно і чітко вимовляти звуки і слова цікаво переказувати.