Головне, на що спрямований метод поведінкової корекції дитячого аутизму або метод АВА – благополуччя дитини. Незважаючи на відхилення в розвитку, дитина повинна адаптуватися до життя в суспільстві якомога ефективніше. Як допомагають дітям з аутизмом і чим корисний прикладної аналіз поведінки, розглянемо далі.
Як коригують аутизм у особливих дітей?
Сьогодні поведінкова корекція особливих дітей або метод АВА (в оригіналі – Applied behavior analysis) найрезультативніший спосіб корекції розладів аутистичного спектру. Інакше його називають «АВА терапія».
В основу АВА закладені прийоми навчання і схеми поведінки, які дозволяють фахівцям вивчати, як діти з аутизмом реагують на навколишнє середовище, щоб міняти їх дії, маніпулюючи зовнішніми факторами.
Метод АВА (прикладний аналіз поведінки).
Метод прикладного аналізу поведінки покликаний допомогти дитині з обмеженими можливостями здоров’я пристосуватися до навколишнього середовища і повноцінно адаптуватися в соціум. Необхідно чітко усвідомити, що діти з ОМЗ (обмежені можливості здоров’я) не гірше або краще за інших, вони – інші.
Ідея поведінкової корекції для пацієнтів з РАС побудована на тому, що кожен людський вчинок має слідство. Якщо дитині подобається результат, він повторює дію, в іншому випадку – відмовляється від нього.
Що пропонує метод АВА для дітей з аутизмом?
Поведінкова терапія закладена в основу найрезультативніших програм в світі, націлених на корекцію дітей з аутизмом. Наукові і практичні дослідження, які велися протягом 50 років, підтверджують цінність її методик.
Так АВА терапія зміцнює навички комунікації, покращує адаптивні вчинки і здатність до навчання дитини, дозволяє досягти соціально прийнятного рівня спілкування. При цьому анормальность поведінки знижується. До того ж, остаточно доведений наступний факт: чим раніше починається корекція (найкраще в дошкільному віці), тим відчутніша буде результат.
Сьогодні АВА терапія включає безліч наукових розробок для корекції порушеного поведінки дітей. Але базовою основою цих методів став прикладної аналіз поведінки АВА.
Як діє ABA терапія і метод прикладного аналізу поведінки?
Такий підхід дозволить розділити всі навички, які складні для дітей з аутизмом (мова, товариськість, вміння слухати і тримати погляд, творчі ігри, побутові навички та ін.), На невеликі блоки у вигляді дій. Дитина освоює кожне з них, а потім з’єднує в загальний ланцюг, виконуючи складну маніпуляцію.
В ході відпрацювання дій малюк з розладом аутистичного спектра отримує завдання від тераписта. Якщо йому складно впоратися із завданням власними силами, фахівець дає підказку, а потім хвалить дитину за вірні відповіді, не надаючи значення невірним.
- генералізація навичок
До того моменту як дитина з аутизмом засвоїть багато стимулів, необхідних в повсякденному побуті (наприклад, «візьми …», «дай …», «йди сюди» і ін.), Їх починають узагальнювати. Метод прикладного аналізу поведінки (ABA терапія) передбачає генералізацію навичок, тобто виконання вправ в інших місцях – на вулиці, в магазині, в інших приміщеннях і ін. Після цього змінюють осіб, що дають доручення (терапист, батьки, близькі родичі, інші діти) .
- самостійність
Приходить час, коли дитина не тільки добре володіє відпрацьованими стимулами, але починає сама осягати нові завдання без попереднього вивчення. Наприклад, дія «закрий двері» вона запам’ятовує з 1-2 показів. Після цього програма вважається вивченою, а пацієнт готовий самостійно брати інформацію ззовні, як це роблять звичайні ровесники.
Програми ABA терапії.
Прикладний аналіз поведінки містить сотні інструментів для корекції аутизму, ЗПР, алалии: вербальної та невербальної імітації, розвитку моторики, розуміння мови мовця, озвучування дій і предметів, класифікації об’єктів.
Головна мета, яку переслідує прикладної аналіз поведінки для дітей – дати дитині інструменти для самостійного вивчення навколишнього світу.
Максимальний ефект поведінкової корекції буде досягнуто, якщо проходити АВА терапію 30-40 годин в тиждень. Ідеальний вік для початку занять – з 1,5 років. Чим раніше починають навчання, тим краще результат.
Для правильної організації роботи, яку передбачає прикладної аналіз поведінки, навчання дитини в сім’ї має відбуватися спільно з декількома досвідченими фахівцями дитячого центру “Аутизон” за програмами АВА.
Терапист фіксують в журналі, з якими програмами вони працювали, скільки зроблено спроб і підказок, скільки вірних і неправильних відповідей дав малюк. Наступний фахівець читає запис попереднього і продовжує з того місця, де той зупинився.
Рекомендації батькам дітей з аутизмом і фахівцям.
Методи корекції неправильної поведінки і прикладної аналіз поведінки дітей при аутизмі та інших розладах, а також способи їх навчання добре описує книга О.Мелешкевіч і Ю.Ерц «Особливі діти. Введення в прикладний аналіз поведінки».
Це перший посібник, де у всіх подробицях викладено основні принципи АВА – посилення, ослаблення і гасіння анормальних вчинків. Книга дає поняття стратегій навчання навичкам особливих дітей – метод блоків, навчання в природному середовищі, покроковий аналіз завдань і шейпінг.
Книга розрахована на педагогів, логопедів, дефектологів і батьків особливих дітей.