Одним з головних завдань лікувальної фізкультури (адаптивна фізкультура) для дітей з особливостями розвитку є заповнення дефіциту рухів за допомогою фізичних вправ. Встановлено, що рухи в будь-якій формі, адекватні фізіологічним можливостям дитячого організму, завжди є оздоровчим фактором.
Дитина з особливостями не завжди може виконати найелементарніший рух. Цього її необхідно навчати. Навчати повзати, стрибати, правильно бігати, ходити сходами, долати елементарні перешкоди (двері, кути, ями) тощо. При цьому дітей з РАС важливо не тільки навчити – важливо ще й добре закріпити в кожній дитині ці правила, довести їх до звичних для людини рефлексів. І саме це, з урахуванням особливостей дітей з аутизмом, є, напевно, найважчим процесом, для якого майже завжди потрібно багато терпіння й наполегливості з боку вчителів, тренерів і батьків.
Адаптивну фізкультуру можна застосовувати в найрізноманітніших її формах і методиках. При цьому зазвичай переважає ігровий метод. Адаптивну (лікувальну) фізкультуру в дитячому віці слід розглядати насамперед як широкий комплекс різноманітних засобів. До них повинні належати не лише фізичні вправи, але й організація всього рухового та гігієнічного режиму, використання методів загартовування, трудові та педагогічні процеси, а також масаж, який у дитячому віці є органічною частиною профілактичної та лікувальної гімнастики.
Адаптивна фізкультура – фактор величезного виховного значення. Фізичні вправи сприяють організації дитячого колективу, вносять елементи дисциплінованості в поведінку дітей, покращують їхній настрій, емоційний тонус.
Відмінною рисою адаптивної фізкультури для дітей з аутизмом є велика кількість і вибір ігрових вправ. Крім позитивних суто фізичних результатів (зменшення запальних процесів, поліпшення обміну речовин, формування правильної постави, посилення витривалості, збільшення сили, поліпшення гарту й загального тонусу організму), адаптивні фізичні вправи спрямовані на соціалізацію дитини – її вміння комунікувати з іншими людьми, працювати в команді, відчувати і розуміти себе та інших.
Адаптивна фізкультура: Топ 5 універсальних рекомендацій:
- Завжди займайтеся разом з дитиною. Ви найцінніше, що є у дитини, вона вас відчуває краще, ніж будь-яку іншу людину у світі. Будьте з нею і будьте для неї прикладом.
- Починайте з малого. Спочатку разом з дитиною зробіть щось невелике і постійно додавайте та ускладнюйте завдання. Нехай спочатку це буде маршрут кімнатою, потім – квартирою, потім – навколо будинку, потім – у дворі, в магазин і т. д. Нехай спочатку це буде маршрут без перешкод, потім додавайте їх, ускладнюйте процес у міру можливостей, залучайте інших людей, предмети тощо.
- Чітко витримуйте регулярність занять. На початку статті ми вже говорили про це. Навчити важливо, але ще важливіше – закріпити. Так, це потребуватиме від вас терпіння і зусиль, іноді особливих. Ми впевнені, що заради свого маленького дива ви зробите все. Ви впораєтеся.
- Завжди! Завжди і завжди заохочуйте свою дитину! Нехай для вас і для інших людей її маленькі кроки виглядають зовсім незначними або навіть смішними, але в її сприйнятті щоразу це велика особиста перемога! Пам’ятайте про це, цінуйте ці успіхи.
- Візуалізуйте процес. Найчастіше дітлахам з аутизмом легше розуміти та опановувати візуальну інформацію. Використовуйте як такі візуальні маркери всі можливі підручні засоби: малюнки, предмети, відео – та що завгодно. Для вас вони теж будуть маркерами, необхідними для організації й аналізу процесу виховання дитини. Ну і, звісно, для сімейного архіву в майбутньому теж!