10 способів допомогти дитині з аутизмом адаптуватися до зимової погоди

Зима близько, як і новорічні свята та ігри в снігу. Але дітям з аутизмом може бути важко переносити зміни у звичних заняттях та одязі. Крім того, важкий зимовий одяг і сама холодна погода підвищують ймовірність, що дитина матиме сенсорні навантаження. Дітям з РАС часто потрібна підготовка до змін у житті, і це стосується змін у зв’язку з погодою. Ось кілька порад як допомогти дитині з аутизмом адаптуватися до зимової погоди, які дали різні спеціалісти, які працюють із такими дітьми.

Як допомогти дитині з аутизмом адаптуватися до зимової погоди:

  1. ВИКОРИСТОВУЙТЕ СОЦІАЛЬНІ ІСТОРІЇ ПРО ТЕ, ЯК МИ ВЕДЕМО СЕБЕ ПІД ЧАС ЗИМИ. Соціальні історії – це чудовий інструмент, який допомагає дітям зрозуміти різні ситуації та події. У соціальній історії є ілюстрації та простий текст, який розбиває якусь ситуацію на прості та зрозумілі кроки. Наприклад, можна написати соціальну історію про те, що взимку важливо носити рукавиці та шапку, або у що ми одягаємося перед тим як піти на вулицю взимку, або чому не можна грати на вулиці в дуже сильний мороз.
  2. ОБГОВОРЮЙТЕ З ДИТИНОЮ, ЯКИЙ ОДЯГ ПОТРІБНИЙ В ЯКУ ПОГОДУ. Починайте регулярно обговорювати з дитиною, який одяг підходить залежно від погоди. Якщо ви слухаєте прогноз погоди, то спробуйте разом із дитиною підібрати одяг, який відповідає прогнозу. Це допоможе дитині підготуватися до того, що треба буде надіти вранці. Ви також можете тренуватися, одягаючи ляльку чи плюшеву іграшку.
  3. СТВОРІТЬ «МАНТРУ» І ЯК МОЖНА ЧАСТІШЕ ПРОМОВЛЯЙТЕ ЇЇ. Спробуйте вигадати просте пояснення для змін, пов’язаних із зимою, і промовляйте їх щодня. Наприклад: “На вулиці стало холодно, ми повинні ходити в шапці” або “Більше не можна носити тонку куртку, тільки теплу зимову”. Якщо дитина може читати, то можна повісити цей текст десь у будинку як нагадування.
  4. ЗРОБІТЬ ВІЗУАЛЬНИЙ РОЗКЛАД ДЛЯ ЗБОРІВ НА ВУЛИЦЮ ВЗИМКУ. Сфотографуйте предмети одягу, які потрібно одягти. Роздрукуйте фотографії та складіть візуальний розклад, якому дитина слідуватиме. Це допоможе дитині навчитися самостійно збиратися надвір, а також допоможе «змиритися» із зимовим одягом, якщо з цим є складнощі.
  5. ЗА МОЖЛИВОСТІ УНИКАЙТЕ КОЛЮЧИХ МАТЕРІАЛІВ. Шерсть – теплий матеріал, але багатьом вона здається колючою. Якщо у дитини є підвищена сенсорна чутливість шкіри, то краще підбирати найм’якіші матеріали, на зразок фланелі. Також важливо звернути увагу на ярлики на одязі — деяких дітей вони дуже непокоять, можливо, їх краще відрізати. Іноді корисно купувати одяг на пару розмірів більше, щоб він не надто щільно стикався зі шкірою.
  6. ТРЕНУЙТЕСЯ НОСИТИ ЗИМОВИЙ ОДЯГ В БУДИНКУ. Перш ніж одягати новий для дитини одяг на вулицю, попрактикуйтеся вдома. Наприклад, якщо дитина відмовляється від зимової шапки, то попросіть її надіти буквально на секунду, а потім відразу переходьте до чогось приємного для дитини як нагорода. Поступово збільшуйте час, протягом якого дитина ходить у шапці, наприклад, на 1-5 секунд, потім на 10-15 секунд. Використовуйте візуальний таймер, щоб дитина бачила, коли можна зняти шапку та отримати нагороду. Повторюйте це кілька разів на день. Якщо дитині складно одягнути зимову куртку чи кофту цілком, то почніть із одного рукава. Обов’язково багато хваліть дитину, за те, що вона не знімає предмет одягу, можливо, давайте їй якісь ласощі або грайте з нею як нагороду.
  7. НАДАЙТЕ ДИТИНІ ВИБІР. Дуже часто, якщо дитина вибрала, що їй одягнути, то носіння цих предметів одягу буде успішнішим. Ви можете сказати: Сьогодні холодно! Потрібно вдягнути шапку. Яку шапку вибираєш, ось цю синю чи цю червону?» Коли дитина відчуває, що має контроль над тим, що відбувається в його житті, вона з більшою ймовірністю погодиться на ту чи іншу поведінку. Зрештою, вам не так важливо, в якій він буде шапці, головне, щоб шапка була.
  8. ПРАЦЮЙТЕ НАД ЗАНЯТТЯМИ В БУДИНКУ. Діти часто починають нудьгувати взимку, тому що час для прогулянок зменшується, а вони не знають, чим зайнятися вдома. Діти в спектрі аутизму часто зовсім не вміють займати себе самі – їх треба цілеспрямовано навчати відповідним заняттям та іграм. Моделюйте для них, як грати вдома, робіть для цього щось по черзі. Це можуть бути пазли, настільні ігри, фарбування, лего або інші іграшки.
  9. БЕРІТЬ З СОБОЮ ЗАПАСНІ РУКАВИЧКИ І ШАПКУ. Рукавички та шапка можуть легко намокнути, і відчуття від вологих предметів одягу можуть дуже непокоїти деяких дітей. Тож краще мати при собі запасну пару.
  10. СПРОБУЙТЕ ПРИКРИПИТИ СЕНСОРНІ ІНСТРУМЕНТИ ДО ЗАСТРІЖОК БЛИСКАВКОЮ. Якщо дитина часто жує неїстівні предмети, наприклад, комір куртки, то можна розмістити на блискавці куртки спеціальний кулон або намисто для жування. У деяких випадках це може бути прийнятною альтернативою.