Сьогодні розповімо вам про деякі види діяльності та заняття, щоб покращити велику моторику для розвитку дітей з аутизмом. Публікацію підготовлено за результатами лекції Лінн Фарлі (Lynn Farley), фахівця з аутизму зі США, яка взяла участь у ІІІ міжнародній науково-практичній конференції «Аутизм: підтримка або ростемо разом», що відбулася в Мінську.
Читайте також: як покращити дрібну моторику
Моторні навички необхідні для виконання будь-якого функціонального завдання. Розрізняють дрібну та велику моторику. Велика – це здатність дитини здійснювати дії, у яких використовуються великі м’язи тіла. Навички великої моторики включають виконання таких дій, як перевертання, нахили, ходьба, повзання, біг, стрибки і подібні. Саме велика моторика є основною, на яку згодом накладаються складніші рухи дрібної моторики.
Дитина спочатку вчиться перевертатися, потім сидіти, повзати, ходити…тощо….за загальним шаблоном у порядку у всіх людей. Цікаво, що розвиток великої моторики відбувається згори донизу.
Перед тим, як розібрати деякі заняття, щоб покращити велику моторику, розглянемо ознаки її порушення:
- Дитина уникає фізичної активності або не цікавиться нею
- Дитина швидко завершує заняття, щоб приховати те, що вона втомилася і їй складно
- Дитина може почати поводитися безглуздо при виконанні фізичних завдань, які для неї складні
- Дитина може почати командувати іншим дітям, що робити, але сама не братиме в цьому участі
- Дитині для виконання фізичних вправ потрібно докладати більше зусиль, ніж її одноліткам
- Дитина не може утримувати вертикальне положення сидячи на килимку чи столі
- Дитина не може безпечно виконувати рух (наприклад, лазити вертикальними сходами)
- Дитина затримується у розвитку
- Дитина здається незграбною, її рухам не вистачає плавності
- У дитини низька витривалість фізичної активності – вона швидко втомлюється
Щоб велика моторика розвивалася відповідно до віку дитини, слід приділяти увагу заняттям для її покращення.
Ось деякі з них:
- Ігри на дитячому майданчику – лазіння та хитання на гойдалках
- Гра в класики
- Ходіння на руках
- Ходіння по нестійким поверхням
- Ігри з елементами хапання та балансування
- Ігри з великими м’ячами, потім можна переходити на м’ячі меншого розміру
- Подолання смуги перешкод
- Плавання
- Стрибки на батутах
- Бойові мистецтва
- Ігри з повітряною кулею та бульбашками
- Триколісні велосипеди, біговелі та машини з педалями
- Танці
- Гра «Рухайся, як тварина» (Ведучий називає дитині тварину чи птицю і пропонує їй показати, як вона рухається і які звуки видає)
- Лінії для балансування зі скотчу (скотч клеїться на поверхню (асфальт, підлога) та дитині пропонується пройти по скотчу, не відступаючи)
Для розвитку великої моторики слід зміцнювати м’язи кора – це м’язи, які оточують черевну порожнину, тах та спину. Саме вони допомагають дітям підтримувати рівну поставу під час сидячих та стоячих занять. Ознаки та симптоми ослаблених м’язів кора:
- Складнощі з контролем великої та дрібної моторики
- Погана постава – дитина сутулиться при писанні, підтримує голову рукою, сильно нахиляється на стіл для опори
- Дитина швидко втомлюється під час письма та фізичних навантажень
- Складнощі з іграми на дитячому майданчику
- Дитині складно піднятися із землі та сісти на землю
- Дитина часто елозить на своєму місці
- Дитина погано утримує баланс
За наявності цих ознак варто звернути особливу увагу до заходів зміцнення м’язів кора. Вправи із зміцнення варто виконувати тричі на тиждень, починаючи з невеликого навантаження, із задоволенням. Нарощувати навантаження варто поступово, у міру збільшення витривалості та сили. Добре на зміцнення м’язів кора впливають йога, гра «Твістер», смуги перешкод з нестійкими поверхнями, стояння та ходьба у положенні «місток», хода ведмедя, планка на ліктях, нагадування дитині тримати поставу під час сидячої діяльності.