Як покращити велику моторику

Сьогодні розповімо вам про деякі види діяльності та заняття, щоб покращити велику моторику для розвитку дітей з аутизмом. Публікацію підготовлено за результатами лекції Лінн Фарлі (Lynn Farley), фахівця з аутизму зі США, яка взяла участь у ІІІ міжнародній науково-практичній конференції «Аутизм: підтримка або ростемо разом», що відбулася в Мінську.

Читайте також: як покращити дрібну моторику

Моторні навички необхідні для виконання будь-якого функціонального завдання. Розрізняють дрібну та велику моторику. Велика – це здатність дитини здійснювати дії, у яких використовуються великі м’язи тіла. Навички великої моторики включають виконання таких дій, як перевертання, нахили, ходьба, повзання, біг, стрибки і подібні. Саме велика моторика є основною, на яку згодом накладаються складніші рухи дрібної моторики.

Дитина спочатку вчиться перевертатися, потім сидіти, повзати, ходити…тощо….за загальним шаблоном у порядку у всіх людей. Цікаво, що розвиток великої моторики відбувається згори донизу.

Перед тим, як розібрати деякі заняття, щоб покращити велику моторику, розглянемо ознаки її порушення:

  • Дитина уникає фізичної активності або не цікавиться нею
  • Дитина швидко завершує заняття, щоб приховати те, що вона втомилася і їй складно
  • Дитина може почати поводитися безглуздо при виконанні фізичних завдань, які для неї складні
  • Дитина може почати командувати іншим дітям, що робити, але сама не братиме в цьому участі
  • Дитині для виконання фізичних вправ потрібно докладати більше зусиль, ніж її одноліткам
  • Дитина не може утримувати вертикальне положення сидячи на килимку чи столі
  • Дитина не може безпечно виконувати рух (наприклад, лазити вертикальними сходами)
  • Дитина затримується у розвитку
  • Дитина здається незграбною, її рухам не вистачає плавності
  • У дитини низька витривалість фізичної активності – вона швидко втомлюється

Щоб велика моторика розвивалася відповідно до віку дитини, слід приділяти увагу заняттям для її покращення.

Ось деякі з них:

  • Ігри на дитячому майданчику – лазіння та хитання на гойдалках
  • Гра в класики
  • Ходіння на руках
  • Ходіння по нестійким поверхням
  • Ігри з елементами хапання та балансування
  • Ігри з великими м’ячами, потім можна переходити на м’ячі меншого розміру
  • Подолання смуги перешкод
  • Плавання
  • Стрибки на батутах
  • Бойові мистецтва
  • Ігри з повітряною кулею та бульбашками
  • Триколісні велосипеди, біговелі та машини з педалями
  • Танці
  • Гра «Рухайся, як тварина» (Ведучий називає дитині тварину чи птицю і пропонує їй показати, як вона рухається і які звуки видає)
  • Лінії для балансування зі скотчу (скотч клеїться на поверхню (асфальт, підлога) та дитині пропонується пройти по скотчу, не відступаючи)

Для розвитку великої моторики слід зміцнювати м’язи кора – це м’язи, які оточують черевну порожнину, тах та спину. Саме вони допомагають дітям підтримувати рівну поставу під час сидячих та стоячих занять. Ознаки та симптоми ослаблених м’язів кора:

  • Складнощі з контролем великої та дрібної моторики
  • Погана постава – дитина сутулиться при писанні, підтримує голову рукою, сильно нахиляється на стіл для опори
  • Дитина швидко втомлюється під час письма та фізичних навантажень
  • Складнощі з іграми на дитячому майданчику
  • Дитині складно піднятися із землі та сісти на землю
  • Дитина часто елозить на своєму місці
  • Дитина погано утримує баланс

За наявності цих ознак варто звернути особливу увагу до заходів зміцнення м’язів кора. Вправи із зміцнення варто виконувати тричі на тиждень, починаючи з невеликого навантаження, із задоволенням. Нарощувати навантаження варто поступово, у міру збільшення витривалості та сили. Добре на зміцнення м’язів кора впливають йога, гра «Твістер», смуги перешкод з нестійкими поверхнями, стояння та ходьба у положенні «місток», хода ведмедя, планка на ліктях, нагадування дитині тримати поставу під час сидячої діяльності.