Як навчити дітей читати 4-6 років: книги, вправи та поради

Вправи, як навчити дітей читати 4-6 років читати по складах, існує безліч, як і методик. Шукайте ті, які сподобаються саме вашій дитині, спробуйте та експериментуйте. Впевнені, результат не змусить довго чекати: навчити дітей читати по складах до школи можна досить легко і швидко.

Як навчити дітей читати за складами: огляд літератури

Підібравши правильну літературу, можна займатися навчанням дитини читання будинку вже з 4-х років:

  • Підбирайте книги з великим шрифтом.
  • Текст на білому тлі.
  • Короткі речення.
  • Звертайте увагу на зміст, дитині має бути цікаво.

Приділяючи всього 15 хвилин на день навчання дитини читання, ви вже за місяць порадієте результатам.

Деякі діти мають труднощі, читаючи текст, розбитий на склади, виходить пик-мик. Вони сприймають склади, як окремі слова, і їм складно потім ці окремі склади скласти в осмислене слово. Вчіть читати одразу цілими словами. Для початку вибирайте речення, що складаються з 2-3 коротких слів.

Для тренування навички читання можна використовувати книги, де слова в реченнях написані цілком, але є «підказки» — дугами позначено, як зливати склади.

Як навчити дитину читати швидко, використовуючи спеціальні вправи

Є кілька простих вправ, які ви можете практикувати вдома, щоб підвищити швидкість читання дітей:

  • Відпрацювання уривків. Перевірте, скільки слів за хвилину читає дитина на даний момент. Додайте 30 слів і підберіть відповідний за обсягом уривок тексту. Тобто, якщо дитина читає 30 слів, додаємо їй ще 30, у результаті вона відпрацьовуватиме 60. Тим, хто може за хвилину здолати 60 слів, даємо текст із 90 слів і так далі. Уривок потрібно прочитати тричі поспіль. Вперше малюк, швидше за все, буде невпевненим і повільним, за одну хвилину він не впорається з усією кількістю слів: прочитає або половину, або більше, але не до кінця. Завдання – навчитися долати цей уривок до кінця за 1 хвилину. Тобто щодня потрібно по три рази читати вибраний текст до того моменту, поки не вийде потрапляти в одну хвилину. Відпрацювання уривку має йти вголос, тому що наше завдання дійти до 180 слів за хвилину.
  • Читання «Хвиля». Ця вправа підходить дітям, які, не напружуючись, читають щонайменше 50-60 слів за хвилину і більше. Спочатку дайте дитині прочитати текст у звичайному положенні, потім поверніть книгу на 90 градусів – нехай вона прочитає уривок так, потім нагору ногами і, нарешті, на 180 градусів по відношенню до неї. Починати треба з кількох пропозицій і довести до цілої сторінки.
  • Читання з переказом. Таку вправу потрібно обов’язково виконувати щодня. Якщо дитина читає зовсім погано, тоді ви можете робити це самі, а малюк нехай переказує. Спочатку спробуйте вчити переказувати за абзацом, знаходити його суть. Потім перейдіть до повного тексту. При цьому не потрібно змушувати дитину говорити все докладно від третіх осіб — нехай вона розповість загалом, які були події, хто брав участь і чим усе закінчилося.

Скорочення: користь чи шкода

Курси швидкого читання нині дуже популярні, але не поспішайте вчити дітей молодшого шкільного віку технікам швидкочитання. Те, що корисно старшокласникам, не зовсім підходить для учнів початкової школи. Не женіться за швидкістю, звертайте увагу на свідомість!

Мінуси скорочення:

  • Поверхневе сприйняття тексту.
  • Виокремлюючи головні тези та «пробігаючи» поглядом «неважливе», дитина не вчиться сприймати текст цілісно.
  • Дитина не встигає насолодитися мовою, відчути стиль автора, «посмакувати» метафори тощо.

Діти молодшого шкільного віку запам’ятовують написання слів, читаючи за буквами та складами. При скороченні цей момент може бути втрачений, грамотність при написанні може через це кульгати.

Повільне вдумливе читання сприяє розвитку образного мовлення, поповнення словникового запасу. При скороченні можуть бути проблеми з осмисленням тексту та його подальшим зв’язковим переказом.

Читаючи надто швидко, дитина не встигає емоційно відчути текст, пережити події разом із героями твору.

Звикнувши вичленяти з тексту лише найважливіше, корисне, дитина може перестати читати книги просто для задоволення.

ВИСНОВОК: Для дітей дошкільного та молодшого шкільного віку скорочитання може мати набагато більше мінусів, ніж плюсів. Для учнів старшої школи, у яких вже сформувався багатий словниковий запас та образне мислення, швидке читання принесе користь, допоможе опрацьовувати великі обсяги інформації за короткий термін.