Про емоційний інтелект та соціальні емоції сьогодні говорять, мабуть, усі. Не дивно, адже вміння розуміти свої почуття та керувати ними — один із важливих принципів успішної взаємодії зі світом.
Соціальні емоції – що це?
Це ті емоції та почуття, які залежать від думок чи дій інших людей і спрямовані на спілкування із соціумом. До них можна віднести подяку, сором, відданість, гуманізм, співчуття. Вони починають розвиватися з того моменту, коли дитина потрапляє в суспільство та вчиться взаємодіяти з ним, освоюючи норми етики та моралі. Їх виникнення завжди тісно пов’язане із спілкуванням, тоді як сум, страх, радість, здивування можуть виникати не лише у стосунках із людьми.
Вже у 2–3 роки діти можуть відчувати провину та каяття. У дошкільному віці вони можуть виділяти лише одну емоцію, але з ускладненням соціальних комунікацій (зазвичай, у початковій школі) вчаться відстежувати кілька, часто суперечливих, почуттів.
Емоції як ключ до успіху
Письменник і дослідник Девід Дестено з’ясував, що однієї сили волі недостатньо, щоб досягти успіху. Такий «силовий» метод найчастіше веде до вигоряння та стресу, проте, якщо підключити соціальні емоції, можна досягти кращих результатів. Вся справа в тому, що при розвиненому емоційному інтелекті людина прагне не до мети заради мети, а пропускає її через фільтр впливу на інших людей. Тобто їй важливо не просто отримати престижну роботу та заробити певну суму грошей, а й зробити світ кращим за допомогою своїх талантів та вмінь. Девід Дестено виділяє три основні рушійні емоції: подяку, співчуття та гордість.
Як розвивати у дітей соціально-емоційний інтелект?
Найкращий період для активного початку такого розвитку – старший дошкільний вік. Діти у віці, зазвичай, мають устале коло спілкування. Вони мають уявлення про емоційну сферу, навчаються її усвідомлювати, зокрема у процесі комунікації. При цьому зайва імпульсивність проходить, дитина здатна довше концентрувати увагу.
Втім, прищеплювати правильні цінності та говорити про суспільні норми необхідно у будь-якому віці. Через бесіди про добро і зло, хороше і погане дитина засвоює систему соціальних норм і вчиться правильно оцінювати свої та чужі вчинки.
У дитинстві краще розвивати емоційний інтелект через ігри (особливо сюжетно-рольові) та розмови з малюком. Наприклад, можна обговорити прочитану історію, казку. Коли він підросте, корисно аналізувати реальні випадки з життя, розглядаючи весь спектр почуттів, який був задіяний.
- Вчіть дитину правильно висловлювати емоції. Соціально прийнятними формами будуть проживання через творчість, розмову і промовляння, виплеск енергії через спорт, танці.
- Долучайте малюка до благодійності – так у дітей розвивається співчуття, милосердя, співчуття до біди ближнього.
- Вчіть дитину подяки. Згідно з дослідженнями, люди, які відносилися до навколишнього світу з подякою, мали нижчий рівень агресії та інших негативних почуттів. Через подяку розвивається емпатія, покращується психічний стан та психологічна стійкість.
- Заохочуйте спілкування. Знайомство з власним емоційним світом завжди відбувається через спілкування, тому що більше дитина перебуває у колективі однолітків, то швидше йтиме розвиток. Однак важливо розуміти, що батьківська роль полягає в тому, щоб направити малюка до конструктивного спілкування, підказати правильну модель. Відносини з іншими дітьми він має вибудовувати сам.
- Спілкуйтеся з позитивними та високодуховними людьми. Вчені довели, що емоції можуть «передатися» від однієї людини до іншої. Тому оточуючи себе співчутливими, вдячними, чесними та добрими людьми, ви формуєте власне емоційне тіло.
- Колективні заняття. Спільна праця, групові заняття та командні змагання дають дітям можливість випробувати нові для них соціальні переживання: гордість за загальну перемогу, задоволеність чи незадоволеність власним внеском у спільну справу, співпереживання своїй команді.
Розвиток розуміння соціальних емоцій необхідне формування цілісної особистості. Чим більше людей розвиватимуть у собі співчуття до ближнього, емпатію, співпереживання спільній справі, тим більше здорове та гармонійне суспільство ми зуміємо створити.