Небажана поведінка, функцією якої є отримання доступу до бажаного предмета чи дії, часто характеризує дітей із аутизмом. Дитина з аутизмом може впасти в істерику або почати поводитися агресивно, якщо вона не отримує від оточуючих те, що попросила, – і НЕГАЙНО!!! Щоб такого не було потрібно навчити дитину з аутизмом чекати.
Розуміння відстрочки у часі, і те, що вона може отримати те, що просила, але пізніше, нерідко відсутнє в арсеналі навичок дитини, і для того, щоб зменшити цю небажану поведінку, слід включити в навчальну програму навчання навички “Чекати спокійно”. Для навчання даній навичці можна використовувати електронний годинник (з цифрами, а не зі стрілками). Слід вибрати заохочення – наприклад, шматочок яблука.
Навчити дитину з аутизмом чекати просто
- Подивившись на годинник, визначити наступну хвилину – наприклад, 6:41
- Написати на папері 6:41 і покласти біля шматочків яблука.
- Сказати дитині, що коли на годиннику буде 6:41, вона може взяти яблуко.
- Якщо необхідно, використовувати фізичні підказки, щоб дитина змогла сидіти спокійно.
- Як тільки на годиннику буде 6:41 – потрібно показати годинник дитині і дати шматочок яблука.
Повторювати процедуру доти, доки дитина не навчиться спокійно сидіти, дивитися на годинник і не намагатиметься взяти яблуко.
Після цього можна почати збільшувати час очікування, а також у процесі тренування завдання почати працювати над додатковими завданнями.
Наприклад, написати, що о 6:53 дитина знову отримає яблуко, скласти з ним паззл або зробити іншу вправу, а після цього о 6:53 – вказати на годинник. Дитина, глянувши на годинник, і побачивши там ті цифри, які були заздалегідь визначені – зможе взяти бажане яблуко.
Даний метод навчання підійде дитині з аутизмом, яка вже набула початкових навичок співробітництва та навчання, і вже навчилася взаємодіяти з учителем. Також, для успішного навчання цій навичці необхідно, щоб дитина мала хороше візуальне сприйняття.
Крім цього, бажано використовувати годинник з великим циферблатом, щоб дитині було добре видно цифри. Якщо на початковому етапі дитина не може чекати на отримання самого мотиваційного заохочення, то в цій вправі можна почати з менш мотиваційних заохочень, але таких, які дитина буде рада отримати. І після того, як дитина навчиться спокійно чекати на отримання приємного призу – перейти до навчання очікування самого мотиваційного заохочення.