Один із розділів у книзі Роберта Шрамма «Дитячий аутизм і АВА» називається «Надихніть життя в процес навчання». Шрамм у своїй книзі розповідає про три типи навчання дітей з РАС.
Це дуже точно передає сенс того, як треба розвивати дітей з особливостями, щоб не вигоряти самим і не перетворювати життя дитини на суцільний іспит.
Працюючи з батьками, які виховують дітей з особливостями, я бачу, як багато кого з них мучить вина. Вважаючи, що недостатньо багато займаються з дитиною, або, навпаки, виснажені. Тому що витрачають надто великі зусилля, не одержуючи бажаних результатів.
У своїй книзі Шрам розповідається про три типи навчання дітей з РАС, які можуть вплинути на ефективність розвиваючої роботи з дитиною в спектрі. Залежно від віку та рівня освоєних навичок, тільки один із видів навчання буде провідним, а решта – додатковими.
Перший тип – це НАВЧАННЯ В природному середовищі (NET)
Як можна зрозуміти з назви, йдеться про навчання дітей з РАС в природних умовах, у звичайному середовищі проживання (вдома, на прогулянці, в кафе) і коли вони самі виявляють зацікавленість.
Навчання в природному середовищі передбачає наявність у мотивації, що навчається, і інтересу.
Наприклад, якщо дитина хоче піти на прогулянку, то навчання надяганню черевиків відбуватиметься в природному середовищі за наявності мотивації дитини, швидше одягнутися і вийти гуляти.
Звучить усе легко, але щоб реалізувати цей спосіб навчання, потрібно добре його спланувати.
Другий тип – МЕТОД ІНТЕНСИВНОГО НАВЧАННЯ (ITT)
У цьому випадку, для навчання дітей з РАС спеціально створюються умови, в яких набуватиметься навичка і, при цьому, не враховується зацікавленість дитини в її освоєнні.
Наприклад, якщо ви хочете навчити дитину тримати в руках ручку або користуватися ножицями, ви організуєте процес навчання за робочим столом, у спеціально відведений час. Навіть якщо дитина не має особливого бажання освоювати цю навичку.
Метод інтенсивного навчання важливий для формування терпимості до кордонів та вимог, які пред’являються дітям до школи.
Зацікавленість дитини є обов’язковою умовою у методі інтенсивного навчання. Але це виключає необхідності у створенні спонукаючих умов як підкріплень і підказок.
Третій тип – СПОНТАННЕ НАВЧАННЯ дітей з РАС (OMT)
Воно відбувається спонтанно або експромтом і може використовуватися в будь-якій ситуації і в будь-який час, як дитина проявила зацікавленість.
Наприклад, якщо дитина побачила руде кошеня під час прогулянки і потягнулася до нього, можна скористатися цим і відпрацювати вказівний жест. Або промовити слово «Кішка» або вивчити новий колір: «Руда кішка».
Спонтанне навчання дуже схоже на природне, оскільки ґрунтується на природному інтересі дитини. Однак, при природному навчанні у вас визначено цілі, продумані та сплановані завдання. Ви можете свідомо прибрати з доступу дитини певні предмети, у яких вона зацікавлена, щоб стимулювати її формулювати прохання.
При спонтанному ж навчанні, ви використовуєте випадкові та незаплановані моменти, коли малюк виявляє інтерес до чогось.
Важливо розуміти, що всі три типи навчання дітей з РАС відрізняються не так середовищем, в якому відбувається навчання, скільки цілями та можливостями дитини.
Навчання відбувається постійно і в різних ситуаціях. Варто пам’ятати, щоб не зводити розвиваючі заняття до виснажливого сидіння за столом. Краще слідувати за інтересами дитини, міксувати різні типи навчання, спиратися на її здібності і, максимум, використовувати можливості середовища.
Це забезпечить вам стабільний психоемоційний стан, підвищить ефективність ваших занять з дитиною, зменшить її опір процесу навчання і прискорить генералізацію навичок.
Озброюйтесь знаннями, використовуйте їх у роботі з дітьми і тоді ви будете здобувати одну маленьку перемогу над проблемами аутизму за іншою маленькою перемогою, не вигоряючи і не перевтомлюючи дитину.