Ранній розвиток дітей часто призводить до ефекту перевернутої піраміди. Здібності дитини в такому випадку не мають підстави, фундаменту, на якому весь розвиток мозку будується. Виглядає це, в кращому випадку, так: дитина побіжно читає, не завжди розуміючи прочитане, в розмові використовує складні терміни, також часто невпопад, володіє комп’ютерною грамотою, при цьому не вміє вирізати ножицями і зав’язувати шнурки, не справляється з власними емоціями, не вміє спілкуватися з однолітками і не розуміє їх емоцій, а ще боїться помилок і в якийсь момент відмовляється від будь-яких занять. Тобто не володіє тими навичками і якостями, якими володіють її однолітки, які пройшли всі належні етапи розвитку. Для того, щоб не отримати ефект перевернутої піраміди батькам потрібно розлучитися з міфами.
Міф 1. розвиток мозку 4-6 років.
«Після трьох уже пізно» – назва популярної книги, яку написав не психолог, не лікар, що не нейрофізіолог, а – журналіст з Японії Масару Ібука.
Мозок людини розвивається все життя. Функціональні можливості мозку в дошкільному дитинстві з кожним роком тільки розширюються.
Живучий міф «після трьох років вже пізно» дає можливість багатьом ділкам, далеким від науки, пропонувати батькам привабливі методики.
Міф 2. Мозок постіндустріальної дитини дозріває швидше.
Сучасні діти бояться власних помилок.
Дорослі пред’являють до них завищені вимоги і дуже незадоволені, коли у дитини щось не виходить. Страх помилитися, страх невдачі вбиває в дітях мотивацію до навчання.
Стимулювання призводить до стресу. Стрес – до уповільнення розвитку мозку.
Міф 3. Можна вчити письма і читання з 2-3 років.
Дитина в 3 роки здатна дізнаватися і запам’ятовувати накреслення літер і тільки в 5 років готова до читання.
Підготовка до читання – це розвиток мовлення дитини.
Потрібно пам’ятати терміни розвитку базових пізнавальних функцій:
- Увага 5-6 років, Вибіркова увага (читання) 6-8 років.
- Довільна регуляція 6-8 років.
- Зорове сприйняття 5-6 років.
- Візуально-просторове 5-7 років.
- Зорова пам’ять 5-6 років.
- Пам’ять 4-6 років.
- Фонетико-фонематичні сприйняття 5-6 років.
- Звукобуквенний аналіз 5-6 років.
Як розвивати дошкільника?
Читати дитині і обговорювати прочитане, розглядати картинки, пригадувати побачене і почуте раніше, порівнювати предмети за кількістю, формою, величиною, кольором, розучувати вірші, грати в настільні, рухливі і вербальні ігри, танцювати, вимагати дотримання домашніх правил і виконання посильних обов’язків, малювати з дитиною і як можна більше створювати виробів своїми руками, і терпляче відповідати на всі його питання, підтримуючи її допитливість. Таким чином, до школи будуть розвинені всі необхідні функції – пам’ять, увагу, мислення, мова, моторика і уява, а ще сила волі і терпіння.