У цій статті ми розглянемо 5 простих способів як підвищити концентрацію уваги у дітей.
Вміння зосереджуватися на вивченні інформації є одним із ключових навичок для успішного навчання. Чим краще дитина вміє концентруватися, тим менше часу і сил вона витрачатиме на навчання. І хоча стійка увага починає повноцінно розвиватися лише після 9 років, навчання у початковій школі теж потребує зосередженості. Як підвищити дитячу продуктивність та навчити дитину концентрувати увагу?
Введіть правило: “Одне завдання за раз”
Часто батьки самі поспішають та збивають дитину. Уявіть: школяр вирішує приклад з математики, а поруч сидить мама і, стурбовано поглядаючи на годинник, нагадує, що ще потрібно зробити домашнє завдання з української мови, та й читання задали чимало. Звичайно, думками дитина одразу ж відноситься від математики, і концентрація пропадає. Тому намагайтеся під час виконання домашнього завдання відразу позначати мету. Наприклад, «Зараз півгодини ми займаємося математикою. Потрібно розв’язати завдання під номерами…».
Чим складніший матеріал, тим повільніше його потрібно вивчати. Прочитавши складний параграф «по діагоналі», дитина «поставить галочку», але навряд чи зрозуміє те, про що прочитала. Тому не поспішайте, не ставте таймер і не відволікайте школяра, коли він вивчає нову тему.
Знайдіть і усуньте відволікаючі фактори
Погляньте, на що найбільше відволікається дитина? Тягнеться до телефону? Подивиться на книгу, що лежить на столі? Чи, може, його погляд притягує яскравий плакат, що висить над робочою зоною? Корисно скласти список подразників і подумати, як їх можна усунути. До речі, для дорослих ця порада також добре працює.
Порада батькам: щоб навчити дитину концентрації уваги, дорослому потрібно зрозуміти, «як це працює». Спробуйте заспокоїти свій «неспокійний розум» і відстежте біг думок у момент виконання тієї чи іншої справи. Відстежте думки, коли ви турбуєтеся про майбутнє або переживаєте про те, що неможливо змінити. Позбавляйтеся цих ментальних звичок поступово. Корисно вести щоденник думок, робити дихальні вправи.
Читайте також: Гра “Знайди предмети”
Чергуйте навчання та відпочинок
Періоди підвищеної зосередженості змінюються періодами розслаблення та низької концентрації. Згідно з дослідженнями, у першому класі діти можуть зосереджуватись на одній справі 12–35 хвилин, у другій — від 16 до 40 хвилин. На кінець початкової школи максимальний час концентрації зростає до 50 хвилин.
Під час навчання та іншої діяльності, яка потребує високої концентрації уваги, необхідно давати дитині відпочити. Можна використовувати метод помідора, де через кожні 15-25 хвилин роботи дається 5-10 хвилин відпочинку або дивитися за станом дитини. Головне щоб діяльність під час перерви не вимагала високої зосередженості. Наприклад, можна зробити просту фізичну вправу, потанцювати, подивитися у вікно, випити склянку води (брак рідини впливає на мозок і здатність концентруватися).
Якщо ваша дитина має слабку увагу і часто відволікається, не вимагайте, щоб вона сиділа над одним завданням 20–40 хвилин, навіть якщо це написано в нормах для її віку. Починайте з невеликих проміжків: 3, 5, 10 хвилин.
Робіть вправи на увагу
- Розкажи про предмет. Дайте дитині будь-який предмет і попросіть його вивчити протягом хвилини, не відволікаючись ні на що. Далі заберіть предмет. Дитина має розповісти про нього якомога докладніше. З чого він зроблений? Якого кольору? Які нюанси має?
- Таблиці “Шульте”. Це таблиці з написаними у довільному порядку числами. Дитина повинна якнайшвидше знайти і показати всі числа по порядку.
- Коректурні проби (тест Бурдону). Це аркуш, у якому у випадковому порядку зображені постаті (малюнки, цифри, букви). Завдання дитини – переглянути ряди зліва направо, знайти та викреслити певні зображення. У складнішому варіанті одне зображення потрібно викреслити, інше – підкреслити, третє – обвести і т. д. Цю вправу можна робити і зі звичайним текстом. Дитині дається завдання: наприклад, обвести всі літери Н (склади НА, слова на літеру Н тощо).
- День навпаки. Перед сном запропонуйте дитині згадати весь день, але у зворотній послідовності. Наприклад, дитина почистила зуби і лягла в ліжко, перед цим були ігри перед сном, вечеря, підготовка уроків і т.д.
Придумайте “кодове слово”
Домовитеся з дитиною, що як тільки вона починає відволікатися, ви говоритимете «кодове слово», яке вкаже їй на це. Слово може бути будь-яке: “Увага!”, “Ти відволікаєшся”, “Сконцентруйся” і т. д. Головне, щоб слово дійсно повертало дитину до того, чим вона займається. Це допоможе підвищити концентрацію уваги у дитини.
Проблема низької концентрації уваги у дітей та підлітків сьогодні дуже актуальна. Велику роль відіграють гаджети, які знижують здатність концентруватися та формують поверхневе мислення. Однак за допомогою спеціальних вправ та дозування спілкування дитини з гаджетами можна досягти хороших результатів та підвищити концентрацію уваги у школярів.