Хоча багато хто з нас не любить працювати по дому, ми всі любимо відчувати, що ми робимо щось корисне і допомагаємо! Домашні обов’язки для дитини з аутизмом можуть бути джерелом радості для маленьких дітей, які активно прагнуть вашої уваги та участі у ваших справах. Для дітей у спектрі аутизму обов’язки по дому – це спосіб сформувати або підвищити самооцінку. Та зрештою, це може зробити дитину більш незалежною у майбутньому. Це також заняття, які можна розділити з дідусем та бабусею, родичами та друзями. Вони, можливо, не розуміють, як їм спілкуватися з дитиною з аутизмом. Згодом, дитина може навчитися виконувати деякі справи повністю самостійно, а деякі справи вона завжди ділитиме з кимось із батьків. У будь-якому випадку, ваша дитина почуватиметься успішною і компетентною, і їй буде приємно проводити з вами більше часу!
Нижче наведено деякі домашні справи, які віддають перевагу моїм власним дітям, а також деякі рекомендації про те, як можна залучити до них дитину з аутизмом або іншою інвалідністю.
Домашні обов’язки для дитини з аутизмом – 7 варіантів
- Поливати квіти
Це однозначно найпопулярніша справа номер один для будь-якого віку. Кому не сподобається лити воду і також тішити кімнатні квіти?
Порада: Для дитини старшого віку або високофункціональної дитини вставте в кожен горщик паличку від ескімо з кольоровою лінією, яка позначає, скільки води потрібно цій рослині. Зробіть лійку з порожньої пластикової пляшки та нанесіть на неї різні кольорові лінії на різних рівнях відповідно до кольорів на паличках.
- Складати білизну після прання
Для деяких ідеально складений предмет одягу це просто рай. Розкладати щось акуратно, навіть розподіляти за кольором – стоси білизни можуть викликати велике задоволення. Можна купити пристрій для складання одягу. Деяким дітям подобається таке пристосування, до того ж створює дуже професійний імідж. Але іншим дітям подобається просто складати одяг.
Порада: Починати краще з маленьких предметів на кшталт шкарпеток або спідньої білизни. Іноді простіше залучати дітей, якщо вони складають лише власні речі. Дозвольте вашому помічнику самому придумати систему організації складених речей – за розміром, за кольором або людиною, якщо ви думаєте, що йому це може сподобатися.
- Миття посуду
Я рекомендую починати навчання з розкладання ложок та іншого посуду, що не б’ється, по своїх місцях – за винятком ножів. Сортування столових приладів та розкладання посуду може бути захоплюючим заняттям, а вміння справлятися з посудом – це чудовий набір навичок для подальшого життя. Освоївши ложки та вилки повільно переходьте до тарілок, а коли ви переконаєтесь, що нічого не б’ється, можна і до скляного посуду дістатися. Головне тут – домагатися маленьких успіхів та поступово розвивати впевненість у собі.
- Пилососити
Багато дітей, переважно старших, захоплюються пилососами. Багатьом дітям у діапазоні аутизму подобаються машини. На жаль, не можна сказати те саме про шум. Спробуйте визначити, чи може ваша дитина зацікавитися цим пристроєм, а потім, для початку, доручіть йому пропилососити маленьку ділянку підлоги чи килима.
Порада: Чашка харчової соди, крапля ефірної олії, і у вас є дешевий та безпечний дезодорант для чищення килима, за допомогою якого можна позначити для дитини, де саме потрібно пилососити. Деяким дітям складно зрозуміти, ДЕ потрібно пилососити, але, якщо посипати ділянку натуральним дезодорантом, це є наочною підказкою. Змішайте соду з декількома краплями ефірних олій, посипте килим сумішшю за допомогою сита, залиште на килимі на п’ять хвилин і можна приступати до справи! Так простіше бачити, де ще треба пропилососити, та приємніше спостерігати, як з килима зникає наліт.
- Заправити ліжко
Всі діти можуть пізнати радості добре заправленого ліжка… навіть якщо вони просто поклали на місце подушку. Ви можете використовувати візуальну підтримку, показувати самі, як заправляти ліжко, або використовувати одне з багатьох відео в Інтернеті для навчання.
- Прості дії для приготування їжі
Ступінь участі у готуванні залежить від дитини. Деяких дітей можна поступово навчити користуватися ножем, щоб чистити картоплю чи нарізати овочі. Інші можуть, наприклад, почистити горох. Не має значення, про який рівень йдеться, більшість дітей зможуть освоїти хоча б якусь частину, потрібну для приготування страви. Більше того, залучення до процесу приготування їжі – це відмінний спосіб мотивувати дитину спробувати їжу, від якої вона зазвичай відмовляється.
- Годування домашньої тварини
Проводилося безліч досліджень вплив тварин на людей з аутизмом. Годування та догляд за вихованцем – це ще один спосіб для дитини з аутизмом встановити зв’язок із твариною та відчути відповідальність за неї.
Якщо дитині страшно і некомфортно з твариною, то участь у ритуалі годівлі – це чудовий спосіб налагодити стосунки, але не підходити надто близько.
Порада: Використовуйте окрему миску, в якій намальована лінія, яка позначає скільки корму потрібно в неї покласти. Під час годування собаки переконайтеся, що собака має сигнал, після якого він починає їсти, щоб зменшити можливий стрес.