Арт-терапія

Арт-терапія

Арт-терапія при аутизмі

Арт-терапія для дітей при аутизмі – один з дуже дієвих методів лікування дітей-аутистів. При її застосуванні розвиваються комунікативні здібності у малюка, який страждає на аутизм. Впровадження арт-терапії дає можливість побачити внутрішній емоційний, психологічний стан цих хлопців, що відбувається у них в голові, про що вони думають.

Малювання сприяє:

  • зниженню емоційної напруги
  • покращенню рухових навичок
  • розвитку уяви
  • створення відчуття найбільшого комфорту в дитини-аутиста.

Це в свою чергу призводить до збільшення толерантності малюка до психотерапевтичним відносинам. Тому знижується тривожність, і малюк більше не закривається, стає більш розкутим для контакту з лікарем.

Широко використовується арт-терапія в роботі з дітьми. Її можна проводити вже з 2-2,5 років, якщо дитина вміє тримати олівець чи він може малювати пальчиками і фарбою. Якщо малюк вже розуміє, що фарбу, пісок і декоративні прикраси не потрібно брати в рот, тоді цілком можна пробувати знайомити його з цим видом терапії.

У разі нормального розвитку, дитині може бути цікавіше займатися в невеликій групі, або разом з мамою, якщо він ще зовсім маленький. У деяких випадках робота може будуватися тільки індивідуально.

Арт-терапія для дітей та її напрямки

Практично всі, тільки в багатьох випадках метод варто адаптувати до вікових особливостей, також можливе поєднання методів. Наприклад, можна слухати твір або грати щось на дитячих музичних інструментах. Попросити дитину намалювати цю музику, станцювати або розповісти про неї казку. Так, наприклад, можна будувати заняття з вивчення емоцій. Варіантів інтеграції різних напрямків безліч, все залежить від мети заняття.

арт терапія для дітей аутистівАрт-терапію для дітей можна використовувати в педагогічних цілях для вивчення тим навколишнього світу, згадаємо, наприклад, гербарій в школі. Можна творчо підходити до вивчення літер і цифр, створюючи їх з різних матеріалів або малюючи, придумуючи історії, казки.

Творчий підхід робить заняття цікавим, діти добре включаються в процес, підвищується мотивація. З цієї точки зору арт-заняття корисно включати в навчання, як в дитячих садах, так і в школах.

Також в освітніх установах корисно проводити заняття з арт-терапевтом для полегшення адаптації дітей в дитячому садку і початковій школі. Через творчість діти зможуть відіграти або промальовувати свою напругу, хвилювання, знайти внутрішній ресурс для подолання труднощів.

Арт-терапія для дітей підлітків

Крім того, існує досвід роботи з підлітками в різних техніках і запитах. Одна з найпоширеніших і актуальних тем – профорієнтація.

І тут поряд з психологічними тестами підлітку можна запропонувати візуалізувати і намалювати своє професійне майбутнє. Дуже діагностично буде запропонувати підлітку намалювати або побудувати картину в пісочниці про те, як він уявляє собі ту чи іншу професію. Потім, порівнюючи десяток цікавлять професій, психолог зможе побачити, як дійсно дитина бачить і сприймає різні професійні спрямування. Такий метод добре доповнює традиційні техніки профорієнтації.

Нові техніки в арт-терапії

Ще один приклад техніки в роботі з дівчатками підлітками, тими, хто не приймає своє тіло. Як крайній варіант це може бути анорексія або схильність до цього, горе свого тіла, закомплексованість з цього приводу.

Дівчаткам пропонується намалювати себе “як в дзеркалі” на великому аркуші паперу, закріпленому на стіні, розміром трохи більше, ніж їх зростання. Потім дівчинка встає спиною до стіни і психолог або інша дівчинка, якщо заняття проходить в групі, окреслює контури тіла іншим кольором маркера. Після цього стає видно, як в дійсності бачить і відчуває себе дівчинка і наскільки це відрізняється від реальності.

Наприклад, ноги можуть бути намальовані не на землі, а в повітрі. Дівчинка може намалювати себе набагато повніше, ніж вона є. Часто малюють непропорційно великі чи маленькі частини тіла: голову, руки, ноги, плечі т.д. Для аналізу застосовується символічне значення частин тіла з психології, можна звернутися до діагностики по тілесно-орієнтованої терапії.

За підтримки арт-терапії малюк, що страждає аутизмом, має можливість розповісти нам про свої переживання, про те, власне, що його цікавить і турбує, про власні жахи. Дана техніка дозволяє зрозуміти сенс і оцінити більше глибинні положення психіки малюка. У дітей розвиваються не тільки комунікативні здібності, а й фантазія.