Людський мозок досі вивчений лише на малу частину. Вчені сперечаються: коли він остаточно «дозріває»? Раніше незаперечним було твердження, що до 18 років він досягає повної зрілості. Але зараз з’явилися дослідження, що доводять, що формування дитячого мозку відбувається до 30 років.
Однак, згідно з деякими дослідженнями, до 50% природного інтелекту дитина розвиває до 4 років і ще 30% — до 7 років. Таким чином, дошкільна всебічна освіта дуже важлива для формування цілісної особистості. Розкажемо, які чинники стимулюють дитячий інтелектуальний розвиток.
Регулярні інтелектуальні навантаження
Як м’язам потрібні регулярні фізичні навантаження, щоб зростати і зміцнюватися, так і для дитячого мозку необхідно постійно практикуватися в роздумах, вирішенні задач на логіку, пам’ять, нестандартне мислення.
Подумайте, які формати інтелектуальних навантажень підійдуть саме вашій дитині. Комусь подобається вирішувати головоломки та ребуси, хтось більше любить грати в розвиваючі ігри, хтось читати різну літературу.
Менше стресу, більше спокою
Створення сприятливої емоційної обстановки у будинку є важливим чинником дитячого розвитку, причому як у психологічному, і у інтелектуальному плані. В умовах, коли будинок стає місцем, де можна відпочити та відновитися, а батьки — добрими друзями та мудрими порадниками, дитина розвивається швидше та різнобічно.
Дослідження довели: найактивніше навчання дитини йде у ті моменти, коли мозок перебуває в альфа-стані. Тобто він не спить, але при цьому спокійний. Будь-який стрес, страх, тривога блокують здібності до навчання, і знання засвоюються гірше.
Можливість отримувати новий досвід
Для розвитку людині необхідно отримувати новий досвід та нові враження. Чим менше дитина стикається з речами та явищами, які її дивують і викликають інтерес, тим гірше розвивається її мозок (навіть на фізіологічному рівні).
Тому так важливо давати дітям можливість спробувати себе у творчості, спорті, науці та інших заняттях, навіть якщо ви не спостерігаєте у них видатних талантів чи здібностей. Дошкільнят важливо водити у різні секції. Часто вистачає всього 2–3 уроків, щоб малюк «розсмакував» нову справу, отримав новий досвід і вирішив, що більше поки що не хоче цим займатися. Це нормально, адже кожне таке заняття не проходить безслідно, а стає «цеглиною» у всебічному розвитку дитини.
Подумайте, як ви можете урізноманітнити дозвілля дитини. Які музеї та вистави відвідати? В які місця з’їздити? Які заняття спробувати?
Для дитячого мозку потрібно Достатньо часу «понудьгувати»
Здається, ця порада суперечить попередньому, але це не так. Не потрібно ставати аніматором для дитини і намагатися зайняти кожну вільну хвилину її життя.
Дітям важливо проводити достатній час наодинці із собою, наприклад, за вільною грою. Це стимулює інтелектуальний розвиток, вчить самостійно знаходити собі заняття та долати нудьгу.
Спілкування з однолітками корисне для дитячого мозку
У спілкування з іншими людьми людина знаходить себе, розвиває особистість, навчається функціонуванню у світі. У процесі комунікацій активізуються емоційний, інтелектуальний, раціональний компонент особистості. В іграх з однолітками дитина розвиває мозок за рахунок вигадування нових сценаріїв, ідей, сюжетних ходів. А під час спілкування з педагогами, батьками та іншими значущими дорослими відбувається збагачення внутрішнього світу, засвоєння нових знань та моделей поведінки.
У Дитячому центрі розвитку «Аутизон+» ми намагаємося враховувати всі фактори розвитку дитячої особистості та створюємо умови для гармонійного та правильного її формування.